تربیت شهروند موثر و آگاه؛ کارکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه

دکتر غلامرضا غفاری در این مراسم بیان کرد: انسان‌ها زمانی که قابلیت ندارند و دچار فقر قابلیتی هستند، نمی‌توانند صاحب نقش شوند و در جامعه کنش‌گری کنند. این قابلیت‌ها شئون و اشکال مختلفی دارند که این اشکال در ابعاد مختلف توسعه بروز می‌کند و آن عبارت است از توسعه انسانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که هر یک از آنان از قابلیت‌ها و شایستگی‌های خاص خود برخوردار بوده و دارای اهمیت هستند.

وی افزود: این علایق و انگیزه های انسان است که تعیین می‌کند کدام یک با اهمیت‌تر است؛ به هر حال به میزانی که این قابلیت‌ها را از هر سنخ به وجود می‌آوریم، افراد کنش‌گری و قدرت انتخاب و آزادی بیشتری خواهند داشت. در جامعه‌ای که کنش‌گران آن قدرت انتخاب و انتخاب‌های چند گانه دارند، از شانس‌ها و فرصت‌های بیشتری برخوردارند و بالطبع کنش‌گری بیشتری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: به میزانی که این توانمندی بیشتر می‌شود، توانایی و توسعه جامعه بیشتر می‌شود و کیفیت زندگی بهتری پیدا می‌شود و کنش‌گران خود اجتماعی را پیدا می‌کنند.

 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه تمام تلاش‌هایی که در حال انجام بوده و اهدافی که در این تفاهم‌نامه به دنبال آن هستیم، معطوف به توانمندسازی دانشجویان اعم از دختر و پسر است، تصریح کرد: در کلان موضوع، رسالت و کارکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت شهروندانی آگاه و مؤثر است.

غفاری  با اشاره به برنامه‌هایی که توسط این مجموعه در دست پیگیری است، افزود: اهتمام همکاران ما، تعامل مؤثر با مجموعه‌های این چنینی به منظور تسهیل ورود به عرصه دانشگاهی و نیز متقاعدسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به نگاه و ارتباط با مجموعه‌های بیرونی است.

وی افزود: علی‌رغم تلاش‌های به نسبت خوبی که صورت گرفته و در حال انجام است، این تلاش‌ها کافی نبوده و تا سرمنزل مطلوب فاصله وجود دارد. این امر میسر نمی شود جز در سایه ارتباط با مجموعه‌ها و نهادهای مدنی فعال همچون انجمن زنان کارآفرین تا در کنار دانش و مهارت کسب شده در دانشگاه دانشجویان بتوانند با جامعه بیرون خود ارتباط برقرار نموده و این مدنیت در سرشت و جان آنان قرار گیرد.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مدنی در راستای تکمیل چرخه توانمندسازی دانشجویان

محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه توانمندسازی دانشجویان دختر بیان کرد: در این راستا برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده و هم اکنون در حال اجراست. بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مدنی و تلاش برای برقراری ارتباط دانشجویان با جامعه از طریق تعامل با این نهادها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در راستای تکمیل چرخه توانمندسازی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تدوین سند جامع توانمندسازی دختران دانشجو ابراز امیدواری کرد که ثمره این تلاش ها بتواند منجر به نقش‌آفرینی مؤثرتر بانوان دانشگاهی شود.

ابراز امیدواری برای تسهیل فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان دختر

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن ملی زنان کارآفرین نیز هر یک در سخنان جداگانه‌ای با اشاره به تاریخچه تأسیس انجمن بیان کرد: این انجمن در سال ۱۳۸۴ با مجوز وزارت کشور با هدف توانمندسازی زنان و دختران و توسعه کارآفرینی زنان فعالیت خود را آغاز نموده و در قالب کارگروه‌های مختلف مشغول فعالیت است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی با ابراز خرسندی از تعامل چند ماهه انجمن با حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ابراز امیدواری کرد که در بستر این تفاهم نامه بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان دختر تسهیل شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا