نخبگانی که دفاع مقدس را به سنگر علم ترجیح دادند

دکتر حسن سالاریه در گفتگو با مهر در خصوص شهدایی که نخبه بودند گفت: در حقیقت همه شهدا گرانقدر با تعریف بنیاد ملی نخبگان و سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه هستند؛ زیرا نخبه فردی است که به اوج اثربخشی در راه خدمت به جامعه و کشور رسیده و طبیعتا هیچ اوجی بالاتر از جان فشانی در راه وطن نیست.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه آمار دقیقی از دانشجویان برتر دانشگاه ها یا دانش آموختگان برجسته ای که به فوز شهادت نایل آمده اند در بنیاد ملی نخبگان نداریم، و اطلاعات ما بیشتر موردی بوده و جامع نیست، گفت: بسیاری از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان مزین به نام شهدایی است که در دوران حیات خود نیز از برجسته ترین فارغ التحصیلان دانشگاه های داخل و یا خارج و یا در حال تحصیل در برترین دانشگاه های کشور بوده اند.

 سالاریه با اشاره به برخی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان گفت: در بنیاد ملی نخبگان، تسهیلاتی به نخبگان اعطا می شود که این تسهیلات شامل رویدادهای رقابتی مساله محور، تسهیلات مربوط به حمایت از دانشجویان مستعد دانشگاه ها، تسهیلات حمایت از تشکیل هسته های دانشجویی مساله محور، و … اما نکته مهم این است که عناوین این تسهیلات مزین به تعدادی از شهیدان در بنیاد نخبگان شده است.

وی ادامه داد: شهید بابایی، شهید وزوایی، شهید احمدی روشن، شهید رهنمون، شهید تهرانی مقدم، شهید شهریاری، شهید چمران، شهید احدی و شهید صیاد شیرازی از جمله نام هایی هستند که تسهیلات ویژه دانشجویان، دانش آموختگان برتر دانشگاهی، حمایت از جذب نخبگان و مستعدان در دانشگاه ها و حمایت از دوره پسا دکتری و حمایت از طرح سربازی دانش آموختگان برتر به نام این بزرگواران مزین شده اند. 

وی با اشاره به حوزه هر یک از تسهیلات گفت: طرح شهید بابایی عنوان تسهیلات «حمایت از برگزاری رویدادهای رقابتی مساله محور»، طرح شهید احمدی روشن عنوان تسهیلات «حمایت از تشکیل هسته های مساله محور دانشجویی»، طرح شهید وزوایی عنون تسهیلات «شناسایی و حمایت از دانشجویان مستعد تحصیلی»، طرح شهید رهنمون عنوان تسهیلات «شناسایی و حمایت از دانش آموختگان برتر دانشگاهی»،  طرح شهید تهرانی مقدم عنوان تسهیلات «حمایت از جذب دانش آموختگان برتر دانشگاهی در شرکت های دانش بنیان» است.

سالاریه ادامه داد: طرح شهید شهریاری عنوان تسهیلات «حمایت از جذب دانش آموختگان برتر در دانشگاه ها و موسسات علمی»، طرح شهید چمران عنوان تسهیلات «حمایت از پسا دکتری دانش آموختگان برتر مقطع دکتری»، طرح شهید احدی عنوان تسهیلات «ادامه تحصیل دانش آموختگان برتر کارشناسی ارشد در مقطع دکتری بدون آزمون»، طرح شهید صیاد شیرازی عنوان تسهیلات «حمایت از دانش آموختگان برتر برای گذراندن دوره سربازی در قالب پروژه جایگزین خدمت» در بنیاد ملی نخبگان نامگذاری شده است.

وی تاکید کرد: در نام گذاری طرح ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به نام شهدای گرانقدر تلاش شده است که عنوان طرح، تا حدودی تداعی گر سابقه برجسته علمی آن شهید بزرگوار نیز باشد. اگر زندگی نامه آن شهید بزرگوار مطالعه شود، دیده می شود که نوعی همبستگی بین نام و سابقه آن شهید با نوع تسهیلاتی که به نام آن شهید نام گذاری شده است وجود دارد.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: این شهدا هر کدام سوابق نخبگانی ارزنده ای قبل از شهادت خود داشته اند و در دوران دفاع مقدس هم نقش های بسیار مهم و کلیدی را ایفا کرده و در نهایت به درجه رفیع شهادت که اوج نقطه اثربخشی است نایل آمدند. لذا از این حیث الگوهای ارزنده ای برای ما و همچنین دانشجویان و دانش آموختگان کشور هستند. 

وی با بیان اینکه تعداد تسهیلات بنیاد ملی نخبگان محدود و شهدای دانشجو بسیارند، اشاره کرد: بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس از بین دانشجویان برجسته دانشگاه های کشور بودند که باید همواره رشادت ها و جان فشانی آنها سرلوحه مسیر نخبگان و مستعدان دانشگاهی قرار بگیرد، به طور نمونه شهید قجه ای، شهید پیچک، شهید زین الدین، شهید حسن باقری، شهید وزوایی و بسیاری دیگر از جمله فرماندهان رشید سپاه اسلام بودند که سنگر دفاع از اسلام و کشور را در برهه ای از زندگانی دانشجویی خود به سنگر علم ترجیح دادند و بعد از به جا گذاشتن ماندگارترین اثر زندگی خود به فوز شهادت نایل آمدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا