ابتلا به آنفلوآنزا در مادران باردار خطرناک است

گروهی از محققان موسسه دانشگاه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) علت این‌که چرا آنفلوآنزا می‌تواند منجر به عوارض بالقوه مهلکی در دوران بارداری شود را توضیح می‌دهند و اشاره می‌کنند که ویروس ‌تنها در دستگاه تنفسی باقی نمی‌ماند، بلکه در بدن پخش می‌شود.

این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشرشده، نشان می‌دهد که عفونت ویروس آنفلوآنزا( A (IAV در دوران بارداری، با وجود عدم انتقال عمودی از طریق جفت، باعث عوارض شدید در مادر و کودک می‌شود. حتی اگر ویروس به‌طور مستقیم روی جنین تاثیر نگذارد، بازهم می‌تواند منجر به عوارض شدیدی در بدن مادر شود.

این مطالعه اطلاعات جدیدی در مورد اینکه چرا برخی از مادران و نوزادان متولد نشده آنان طی عفونت آنفلوآنزا دچار عوارض شدید می‌شوند را فراهم می‌کند و می‌تواند به درک بهتر دانشمندان در نحوه انتشار کووید-۱۹ از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن کمک کند.

گسترش از طریق گردش خون

یافته‌های این تحقیق که از آزمایش‌های انجام‌شده بر روی مدل‌های حیوانی به‌دست‌آمده، چگونگی انتقال ویروس از ریه‌ها به سیستم‌های دیگر و ایجاد  بیماری شدید را نشان می‌دهد. این گروه گفت: ویروس از ریه‌ها و از طریق رگ‌های خونی به سیستم گردش خون منتقل می‌شود و منجر به یک واکنش ایمنی بیش فعالی مضر می‌شود.

این گروه تاثیر ویروس را بر روی موش‌های غیر باردار و باردار مشاهده کرد. جالب اینجاست که آنان دریافتند که در موش‌های غیر باردار، این عفونت به‌خودی‌خود حل می‌شود و فقط در ریه‌ها باقی می‌ماند.

از طرف دیگر، در موش‌های باردار، این ویروس از طریق رگ‌های اصلی مادر، ازجمله آئورت به سایر قسمت‌های بدن راه‌یافته و منجر به التهاب می‌شود. رگ‌های خونی سالم حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد گشاد می‌شوند تا خون آزادانه جریان یابد، درحالی‌که رگ‌های خونی آلوده به آنفلوآنزا فقط در ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت گشاد می‌شوند یا عمل می‌کنند.

درنتیجه، انتشار با افزایش واسطه‌های پیش التهابی، ضدویروسی و هجوم گلبول‌های سفید، یک موج عروق محیطی را تحریک کرده و غیر از موج عروقی، گردش خون نیز تحت تاثیر قرارگرفته است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که سیستم عروقی، مرکز عوارض بالقوه آسیب ناشی از آنفلوآنزا در دوران بارداری است.

دکتر استلا لیونگ، معاون فوق دکترا دانشگاه فناوری سلطنتی ملبورن، اظهار کرد: "ما مدت طولانی است که می‌دانیم آنفلوآنزا می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین ایجاد کند، اما چگونگی این اتفاق به‌روشنی درک نشده است. "

وی اضافه کرد: "ما سیستم ایمنی سرکوب‌شده را که در بارداری اتفاق می‌افتد، مقصر می‌دانستیم، اما آنچه می‌بینیم برعکس است، عفونت آنفلوآنزا منجر به افزایش شدید پاسخ ایمنی بدن می‌شود. التهابی که در سیستم گردش خون یافتیم، بسیار طاقت‌فرسا و مانند یک "موج عروقی" است که آسیب جدی در سراسر بدن ایجاد می‌کند. "

وی افزود: برای تایید سازوکار جدید که می‌تواند به بهبود روش‌های درمانی جدید آنفلوآنزا، به‌ویژه در زنان باردار کمک کند، مطالعات بیشتری لازم است.

پروفسور جان اولیری، استاد کالج ترینیتی دوبلین گفت: کشف" موج عروقی " ناشی از آنفلوانزا یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در بیماری‌های التهابی و عفونی طی ۳۰ سال گذشته است و پیامدهای قابل‌توجهی برای سایر عفونت‌های ویروسی، ازجمله کووید-۱۹ دارد.

عوارض بارداری

در دوران بارداری، جفت پروتئین و DNA جنین را در خون مادر ترشح می‌کند و منجر به التهاب اساسی می‌شود.  این گروه دریافت که عفونت آنفلوآنزا ممکن است التهاب را از کنترل خارج کند و باعث عارضه التهابی سیستمیک کامل شود.

نفوذ و افزایش سطح چسبندگی مولکول‌های ناشی از موج عروقی موجب یک اختلال عملکرد عروقی عمیق می‌شود که ممکن است منجر به تاخیر رشد جفت و محدودیت رشد داخل رحمی شود. سایر عوارض ممکن است شامل نشانه‌ای از هیپوکسی مغز جفت و جنینی یا کمبود اکسیژن در مغز جنین و افزایش DNA  آزاد جنین در گردش خون و گیرنده محلول Fms مرتبط با تیروزین کیناز ۱ (FLT۱) باشد که با پره اکلامپسی، عارضه خطرناک بارداری که با فشارخون بالا مشخص می‌شود و ممکن است باعث تشنج مادر شود، مرتبط هستند.

محققان در این تحقیق نتیجه گرفتند که عفونت آنفلوآنزا در دوران بارداری باعث تغییر قابل‌توجه سیستمیک عروقی در مادران باردار می‌شود که شاید جریان خون حیاتی جفت و جنین را سرکوب کند. این مطالعه روی موش‌ها یک بینش اساسی و یک الگو درباره چگونگی پاسخ ایمنی به ویروس تنفسی مانند آنفلوآنزا را فراهم می‌کند و به‌طور خاص آسیب‌شناسی‌های مادر و جنین را در دوران بارداری هدایت می‌کند.

محققان معتقدند که این مطالعه می‌تواند زمینه‌ساز تولید داروهایی باشد که التهاب عروقی را هدف قرار می‌دهند و می‌تواند به زنان بارداری که مبتلابه عفونت آنفلوآنزا هستند نیز کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا