برگزاری کنفرانس شورای جهانی میراث فرهنگی

این کنفرانس ساعت ۱۷ و ۳۰ روز گذشته به وقت تهران با سخنرانی لی مینایدیس (Ms. Lee Minaidis) دبیر کل موقت شورای میراث فرهنگی بین‌المللی و سازمان شهرهای میراث جهانی به طور رسمی شروع شده و به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت.

یکی از سخنرانان روز نخست این کنفرانس جهانی، دکتر احسان محمدحسینی، باستان‌شناس و نماینده معاونت امور بین‌الملل شهرداری تهران بود که به تشریح: «فرصت‌ها و چالش‌های همه‌گیری جهانی کرونا و حفاظت از ابنیه باستانی و بافت‌های تاریخی شهری» پرداخت.

 در این رویداد بین‌المللی، متخصصینی از سراسر جهان به‌صورت حضوری و آنلاین به تشریح نقطه نظرات و تجربیات خود از همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر شرایط نگهداری و حفاظت از ابنیه تاریخی می‌پردازند. یکی از سخنرانان روز نخست این کنفرانس جهانی، دکتر احسان محمدحسینی، باستان‌شناس و نماینده معاونت امور بین‌الملل شهرداری تهران بود که به تشریح: «فرصت‌ها و چالش‌های همه‌گیری جهانی کرونا و حفاظت از ابنیه باستانی و بافت‌های تاریخی شهری» پرداخت.

یورگ هاسپل (Jörg Haspel) رئیس کمیته ملی بین‌المللی حفاظت از آثار و بناهای تاریخی در سازمان جهانی ایکوموس، در سخنان خود به لزوم همکاری و اتحاد کشورها برای حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی طی دوران همه‌گیری اشاره کرده و تاکید کرد، همه‌گیری کرونا نباید اهمیت آثار تاریخی و فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار دهد. آدام واتروبسکی (Adam Watrobski)، مدیر سازمان معماری و میراث فرهنگی بریتانیا و معمار ارشد پارلمان و کاخ وست مینستر انگلستان در گزارش خود به تشریح اقدامات اساسی صورت گرفته شده در انگلستان به منظور حفاظت از آثار تاریخی و بازدیدکنندگان این مراکز و همچنین موزه‌ها پرداخته و این تجربیات را با سایرین به اشتراک گذاشت.

از دیگر سخنرانان روز نخست می‌توان به آدریان اتوود (Adrian Attwood)، مدیر اجرایی مرمت کاخ وست مینستر، الیزابتا فاببری (Elisabetta Fabbri)، رئیس کارگاه مرمت ونیز، دیمیت سوروچو (Demet Sürücü)، کارشناس ارشد مرمت آثار چوبی در شهرداری استانبول، ماریلا ریدل (Mariella Riedel)، مدیر پروژه حفاظت، مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی اروپا و متخصصینی از کشورهای هندوستان، آذربایجان، قرقیزستان و روسیه اشاره کرد.

این کنفرانس جهانی در تالار چخوف واقع در متروپول شهر مسکو برگزار شده و تمامی سخنرانی‌ها و رویدادهای آن به طور آنلاین از وب‌سایت رسمی این کنفرانس قابل‌دسترسی است.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا