وجود عناصر سنگین در خاک، عامل شیوع سرطان مری در گلستان

دکتر فرید مر، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که دانشگاه شیراز تنها مرکز علمی است که به صورت آکادمیک بر روی زمین‌شناسی پزشکی فعالیت دارد، گفت: زمین شناسی پزشکی علمی بین رشته‌ای است که به مطالعه بررسی تاثیرات زمین‌شناختی بر سلامتی انسان، حیوان و گیاهان می‌پردازد.

وی با تاکید بر این که محققان این حوزه حرکت عناصر میان حیوانات، انسان‌ها و گیاهان را در یک چرخه واحد مورد بررسی قرار می‌دهند، اظهار داشت: محققان حوزه زمین‌شناسی پزشکی در این چرخه که به آن چرخه "زیست زمین‌شیمیایی" می‌گویند اقدام به مطالعه و بررسی عناصر مختلف می‌کنند.

مر، با اشاره به اثرات زمین‌شناسی بر بدن انسان خاطرنشان کرد: همه عناصری که در بدن هستند قبلا در جایی بوده‌اند، از این رو این عناصر ترکیبات، پویا و دائما در حال تبادل با محیط خود هستند؛ به همین دلیل بسیار مهم است که ما در کدام محیط زمین‌شناسی ساکن هستیم.

مسؤول گروه زمین‌شناسی پزشکی دانشگاه شیراز ادامه داد: به عنوان مثال در جایی اعلام می‌شود که کمبود روی وجود دارد که این امر مربوط به نوع سنگ‌شناسی منطقه است.

وی وجود مقادیر زیادی سلنیوم در خاک را در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر دانست و یادآور شد: اینها ترکیبات طبیعی هستند که بر سلامت انسان مؤثرند؛ ولی از سوی دیگر در برخی مناطق، ترکیباتی با منشأ انسانی، مانند آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و یا پساب کارخانجات وجود دارد که بر تبادل عناصر و بروز بیماری در انسان مؤثر است.

مر، به انجام مطالعات میدانی در خصوص بروز انواع سرطان از طریق عناصر موجود در زمین اشاره کرد و اظهار داشت: نتایج این مطالعات میدانی نشان داد که سرطان مری در استان گلستان شیوع زیادی دارد که در کنار نظریات مختلفی که در این زمینه وجود دارد، نظریه زمین‌شناسی پزشکی نیز مطرح است.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات به دلیل وجود سلنیوم و برخی از عناصر فلزات سنگین چون کروم و کادمیوم شیوع سرطان مری در این استان زیاد است.

مر همچنین یادآور شد: علاوه بر آن به دلیل عبور کمربند جهانی سرطان مری از شمال ایران، شیوع سرطان مری در این استان مشاهده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: وجود "آرسنیک" در خاک کردستان موجب بروز بیماری پوستی کراتوزیس می‌شود. علاوه بر آن شیوع سرطان‌های معده، ریه و کلیه نیز مشاهده شده است.

سرطان مری یکی از 10 سرطان شایع در سطح جهان است؛ به گونه‌ای که تنوع جغرافیایی در شیوع سرطان مری بیش از هر سرطان دیگر دیده می‌شود. این بیماری از شمال چین تا شمال ایران گزارش شده و به عنوان "کمربند سرطان مری" نامیده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا