چرا بیماری کرونا در کودکان خفیف است؟

همچنین برای واکسن‌ها و داروهایی که برای مهار کووید-۱۹تولید می‌شوند، پیامدهای مهمی دارند.

دانشمندان دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین، بیمارستان کودکان مونتی‌فایر و دانشگاه ییل، ۶۰ بزرگسال مبتلا به کووید-۱۹ و ۶۵ بیمار کمتر از ۲۴ سال مبتلا به کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان را بین ۱۳ مارس تا ۱۷ مه سال ۲۰۲۰ موردبررسی قراردادند.

۲۰ نفر از کودکان بیمار، مبتلا به سندرم التهابی چند دستگاهی (MIS-C) بودند. خون بیماران ازنظر وجود چندین نوع سلول ایمنی، پاسخ آنتی‌بادی و پروتئین‌های التهابی معروف به سیتوکین که سلول‌های ایمنی تولید می‌کنند، آزمایش شد.

کودکان مبتلا به کووید-۱۹وضعیت به‌مراتب بهتر از بزرگسالان داشتند. ۲۲ بزرگسال (۳۷ درصد) در مقایسه با تنها پنج (۸درصد) کودک بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشتند. بعلاوه، ۱۷ بزرگسال (۲۸درصد) در مقایسه با دو (۳درصد) کودک در بیمارستان فوت کردند. هیچ مرگ‌ومیر در میان کودکان مبتلابه MIS-C رخ نداده است.

محقق ارشد این تحقیق، بتسی کی هرولد مدیر بخش بیماری‌های عفونی و معاون پژوهشی در بخش امراض کودکان این بیمارستان گفت: "یافته‌های ما نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به کووید-۱۹بهتر از بزرگسالان عمل می‌کنند زیرا ایمنی ذاتی قوی‌تر، آنان را در برابر ویروس سارس-کووید-۲ محافظت می‌کند.

افراد دارای دو نوع مصونیت ذاتی و سازگار هستند؛ ایمنی ذاتی که در آن سلول‌های ایمنی به‌سرعت به انواع مختلف عوامل بیماری‌زای مهاجم پاسخ می‌دهند و در دوران کودکی قوی‌تر است. ایمنی تطبیقی، نوع دوم پاسخ ایمنی خاص و دارای آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های ایمنی است که ویروس‌های خاص یا سایر میکروب‌ها را هدف قرار می‌دهد.

در مقایسه با بیماران بزرگسال، کودکان مبتلا به کووید-۱۹ در این مطالعه، دارای سطوح قابل‌توجهی از سیتوکین‌های خاص مرتبط با پاسخ ایمنی ذاتی بودند که بیانگر پاسخ ذاتی قوی‌تر آنان است که از افراد با سن کمتر در برابر ابتلا به سندرم تنفسی حاد (ARDS) محافظت می‌کند. به‌ویژه سیتوکینی، معروف به IL-۱۷A  در کودکان بیمار نسبت به بزرگسالان در سطوح بسیار بالاتر یافت شد.

دکتر کی هرولد گفت: "مقادیر بالای IL-۱۷A که در کودکان بیمار یافتیم ممکن است در محافظت از آنان در برابر پیشرفت بیماری کووید-۱۹ مهم باشد. "

مشخص شد که هم کودکان و هم بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله ویروس کرونا تشکیل می‌دهند که ویروس از آن‌ها برای چسباندن و آلودگی سلول‌ها استفاده می‌کند. آنتی‌بادی‌های پروتئین سنبله شامل آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده هستند که ویروس کرونا را در آلودگی سلول‌ها مسدود می‌کنند. محققان دریافتند که خنثی‌سازی سطح آنتی‌بادی در بیماران بزرگسال کووید-۱۹که فوت کرده یا دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج داشتند، بالاتر از بیماران بهبودیافته بود و به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از میزان تشخیص داده‌شده در کودکان بیمار بود.

دکتر کی هرولد گفت: "این نتایج نشان می‌دهد که بیماری شدیدتر کووید-۱۹ که در بزرگسالان دیده می‌شود به دلیل نقص در ایمنی انطباقی آنان برای افزایش سلول‌های تی یا پاسخ‌های آنتی‌بادی نیست، بلکه بیماران بزرگسال با یک پاسخ ایمنی سازگار بیش‌ازحد شدید به عفونت ویروس کرونا پاسخ می‌دهند که ممکن است التهاب مرتبط با سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)را تقویت کند. "

این یافته‌ها پیامدهای مهمی در درمان و تولید واکسن‌های کووید-۱۹ دارند.

دکتر کی هرولد گفت: "بیماران بالغ مبتلا به کووید-۱۹ با ضعف شدید، دارای سطح بالایی از آنتی‌بادی خنثی‌کننده بودند. این مورد نشان می‌دهد، پلاسمای سرشار از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ممکن است به بزرگسالانی که قبلا علائم ARDS را تجربه کردند، کمک نکند. در مقابل، درمان‌هایی که پاسخ‌های ایمنی ذاتی را در اوایل دوره بیماری تقویت می‌کنند، ممکن است، مفید باشند. "

دکتر کی هرولد در مورد واکسن‌ها خاطرنشان کرد: بیشتر کاندیداهای واکسن برای محافظت در برابر عفونت سارس-کووید-۲باهدف افزایش سطح آنتی‌بادی خنثی است.

وی گفت: " ممکن است بخواهیم ارزیابی واکسن‌هایی را که باعث افزایش ایمنی می‌شوند از راه‌های دیگر مانند تقویت پاسخ ایمنی ذاتی در نظر بگیریم. "

نتایج این تحقیق در نشریه Science Translational Medicine منتشرشده است.