در اماکن مذهبی مراقب کرونا باشید

محققان هشدار می‌دهند، افرادی که به طور متناوب در مکان‌های مذهبی و عبادتگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، احتمال ابتلایشان به کرونا بسیار افزایش پیدا می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود به جهت شیوع کووید ۱۹ و گسترش غیر قابل کنترل آن، از رفتن به مسجد، معبد، کلیسا یا هر مکان مذهبی دیگر خودداری شود.

به‌طور کلی باید گفت صرف زمان بیشتر در انظار عمومی و در جمعیت بالا و یا در مکان‌های سرپوشیده، بیشترین ارتباط فرد با افراد دیگر که احتمالاً مبتلا به کرونا هستند، را ایجاد می‌کند. در جلوگیری از شیوع یک بیماری مسری خطرناک مانند کرونا نیز حفظ فاصله‌گیری فیزیکی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند که در مکان‌های سرپوشیده از جمله مکان‌های مذهبی بسیار دشوارتر خواهد بود. بنابراین می‌توان تأکید کرد که خودداری از حضور در چنین مکان‌های در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ بسیار مؤثر است.

در واقع مکان‌های مذهبی از آن جهت که سر پوشیده بوده و معمولاً از تجهیزات مناسب تهویه مطبوع و گردش هوا در محیط برخوردار نیستند و جمعیت زیاد در این‌گونه مکان‌ها دور هم جمع می‌شوند تا یک مراسم مذهبی را برگزار کنند و از آنجایی که ویروس کرونا، ویروسی بسیار مسری است و رعایت فاصله‌گیری فیزیکی طی این مراسم بسیار دشوار بوده، احتمال شیوع بیماری افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به این مساله که با بازگشایی مشاغل، بازار و مدارس، کنترل این بیماری دشوارتر شده است، مردم باید در نظر داشته باشند که می‌توانند تمام اعمال مذهبی خود را در خانه و به دور از جمعیت بالا و خطرات شیوع کرونا، انجام دهند.

محققان با بررسی هزار نفر از ساکنان ایالت مریلند ایالات‌متحده آمریکا در اواخر ماه ژوئن سال جاری دریافتند، افرادی که به‌طور مکرر در کلیسا شرکت کرده، بیشتر از افرادی که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلا و مثبت شدن آزمایش کرونا قرار دارند.

در واقع می‌توان گفت کسانی که در مکان‌های مذهبی حضور پیدا می‌کنند، ۱۶ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ هستند در حالی که افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، ۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علاوه بر این، محققان آمریکایی دریافتند که افراد مسن بیشتر از افراد جوان به رعایت فاصله‌گیری فیزیکی اهمیت می‌دهند که دلیل آن می‌تواند خطرات بیشتری باشد که افراد مسن با آن رو به رو هستند. طبق این بررسی‌ها، حدود ۸۱ درصد از افراد بالای ۶۵ سال به فاصله‌گیری فیزیکی توجه می‌کنند در حالی که تنها ۵۸ درصد از افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال این امر را مهم دانسته و آن را رعایت می‌کنند.

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که، فاصله ایمن برای محافظت در برابر بیماری کرونا چیست؟ سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند حداقل یک متر فاصله را از دیگران باید حفظ کرد تا احتمال ابتلا یا انتشار این بیماری کاهش پیدا کند چراکه هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن، قطرات مایع کوچک از بینی یا دهان پرتاب می‌شود که اگر فرد به کووید ۱۹ مبتلا باشد، برای اطرافیانش خطرساز خواهد بود.

به‌طور کلی سازمان بهداشت جهانی همچنان همه مردم جهان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کرده است. افراد باید توجه داشته باشند که اگر در مکان‌های عمومی حضور پیدا کردند باید از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گیری فیزیکی را رعایت کنند.

علاوه بر این، افراد باید از دست زدن به دهان، بینی و چشمان خود، پرهیز کنند. کماکان شست و شوی دست‌ها با آب و صابون، فاصله‌گیری فیزیکی و استفاده از ماسک، بهترین و مؤثرترین اقداماتی است که می‌توان در کاهش ابتلا و گسترش این بیماری انجام داد.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بیماری‌های عفونی بالینی (Clinical Infectious Diseases) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.