کاهشی بودن آمار کرونا در عراق خلاف محض است

هادی انصاری، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به جهانی شدن شیوع ویروس کرونا و مشکلات آن، گفت: در هیچ یک از نقاط جهان، نقطه سبز برای پناه بردن به آنجا وجود ندارد؛ اگرچه مسلمانان و به ویژه شیعیان معتقدیم ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، آرامگاه‌ها و اعتاب مقدسه این بزرگواران پناهگاه به شمار می‌رود اما دستور مراجع و بزرگان شیعه، حفظ شرایط بهداشتی و سلامت است.

عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران تأکید کرد: ائمه اطهار(علیهم‌السلام) زمان بیماری خود از دستورهای پزشکان پیروی می‌کردند؛ امیرالمومنین(علیه‌السلام) پس از ضربت‌ خوردن، پزشکی غیرمسلمان را برای معالجه خواستند که نمونه‌های مشابه را هم برای معصومان دیگر داریم.

۴۱۰۶ نفر مبتلا به کرونا و ۸۲ نفر فوتی در شنبه گذشته عراق

او ادامه داد: امسال عراق تاسوعا و عاشورایی مانند گذشته نداشت و بلافاصله پس از مراسم‌ها جمعیت پراکنده شد؛ به علاوه نقل قول‌های منتشرشده از مسوولان بهداشتی عراق مبنی بر آمار کاهشی در این کشور با وجود مراسم‌های عزاداری، خلاف محض است و دست‌هایی برای تحریک مردم، چنین گفته‌هایی را ارائه می‌کنند؛ عراق شنبه گذشته ۴۱۰۶ نفر مبتلا به کرونا و ۸۲ نفر فوتی داشته است.

انصاری یادآور شد: با توجه به جمعیت حدود ۳۵ میلیونی کشور عراق، آمار ۸۲ نفر فوتی یعنی به صورت نسبی، بیش از ۲۰۰ فوت شده در ایران که آمار بالایی به شمار می‌رود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران بیان کرد: در این راستا با شخصیت‌های تأثیرگذار و مسوولان ستاد اربعین در عراق، بغداد، کربلا و حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان مبارک حسینی(علیه‌السلام) و دیگر مسئولان صحبت کردم که همه آنها از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ابراز ناراحتی می‌کردند.

او اظهار کرد: چند روز پیش با سفیر عراق در تهران گفت‌و‌گو داشتم و به او گوشزد کردم که عراق امکانات بهداشتی و تجهیزات بیمارستانی ایران را ندارد. فرهنگ پزشکی و بهداشتی مردم عراق بیشتر سنتی است و مشکلات فراوانی دارد. مردم عراق همچنین با کوچکترین علائم، تمایل مراجعه به مرکز درمانی را ندارند و در نتیجه مبتلایان این کشور بیش از رقم اعلامیست.

انصاری از گفت‌و‌گو و تبادل نظر خود با سفیر عراق در پاکستان خبر داد و گفت: از این کشور در سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر به عراق رفتند. برای اربعین به طور معمول مسافران بین ۱۰ روز تا سه هفته در عراق می‌مانند و ارتباط تنگاتنگ مردم و شب خوابی‌ها در چادرها مشکلاتی را به وجود می‌آورد که خود دولت و وزارت بهداشت عراق نگران آینده این مسئله هستند.

عضو گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران تصریح کرد: موضوع اربعین دغدغه دولت عراق و نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران است, ایران بیش از هر کشوری حتی عراق سردمدار شور و خیزش مردمی در اربعین بوده است.

او اظهار کرد: امسال با شرایط کنونی و دستور مراجع مبنی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، وزرای بهداشت کشورها، مسئولان ذی صلاح باید بررسی کنند که آیا پیاده‌روی اربعین عملی هست یا نه. از جایگاه ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بعید نیست که به صورت معجزه‌وار این معضل جهانی را حل کنند و ان‌شاء‌الله خیر و صلاح آینده دو کشور در نظر گرفته شود، چراکه حفظ سلامت واجب‌تر است.

پزشکان ستاد مبارزه با کرونا را کاملاً می‌شناسیم

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به مطالب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر ارتباط برخی پزشکان و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیگانگان، تأکید کرد: متأسفانه مطلبی از افراطی‌های موجود در ایران منتشر شده که درست نیست. ما پزشکان ستاد مبارزه با کرونا و فعالان این ستاد مانند آقای دکتر زالی، آقای دکتر مردانی، خانم دکتر مینو محرز را سال‌هاست که می‌شناسیم و آنها شخصیت‌های علمی هستند.

او افزود: دکتر زالی شخصیتی دارد که وقتی او را در همایش‌ها یا فرهنگستان علوم پزشکی می‌بینیم و با این بزرگوار برخورد می‌کنیم، چنان صحبت می‌کند که گویی یک شخصیت حوزوی است.

انصاری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین در طول تاریخ همواره وجود داشته و روز‌به‌روز بر عظمت و گسترش این دریای خروشان افزوده شده است، گفت: هیچ عاملی تا به حال نتوانسته است جلوی عشق و علاقه حسینی مردم را از شیعیان و مسلمانان بگیرد و در چند سال اخیر حتی تمام پیروان ادیان الهی غیر از شیعیان و اهل تسنن، مذاهب مختلف مسیحیان، یهودیان و سایر ادیان الهی نام امام حسین(علیه‌السلام) را جهانی کردند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با یادآوری اینکه تبلور و جوشش حسینی(ع) در اربعین به اوج خود می‌رسد، تأکید کرد: برای اولین بار در طول تاریخ و از خلقت آدم تاکنون، ما چنین اپیدمی و بیماری همه‌گیری را در جهان نداشته‌ایم. سه دهه حکومت حزب بعث در عراق مانع از برگزاری مراسم اربعین شد و آن سال‌ها موجب شد در زمان سقوط حزب بعث، نسل جدید و قدیم شور و خروشی را در اربعین حسینی(ع) به وجود آورند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا