رعایت پروتکل ها در سفر دشوار است اما مراقب باشید

 پس از مدتی و با بهتر شدن اوضاع در برخی کشورها، مرزها دوباره باز شدند و سفرها با محدودیت هایی از سر گرفته شد و تنها در مواقع لزوم مجوز مسافرت داده شد. اما با وجود این، بسیاری از مردم توصیه ها را مبنی بر مسافرت نرفتن جز در موارد ضرورت را نادیده نمی گیرند و روزهای تعطیل را مجالی برای مسافرت های کوتاه تلقی می کنند.

اما پیش از سفر کردن باید بدانید که در طول مسافرت احتمال ابتلا به کرونا بسیار بالاست و حتی ممکن است بدون علامت مبتلا شده و تنها ناقل باشید؛ پس حواستان باشد. اگر بیمار هستید یا طی 14 روز گذشته در نزدیکی فرد مبتلا به کرونا بوده اید، فکر سفر را از ذهنتان بیرون کنید چرا که ممکن است شما هم ناقل ویروس باشید.

مقصد را به خوبی بررسی کنید

پیش از این که تصمیم بگیرید به کدام شهر یا کشور مسافرت کنید، ابتدا وضعیت بیماری کرونا را در آن نقطه بررسی کنید. شهرهایی که موارد ابتلا در آنها بالاتر و به اصطلاح در وضعیت قرمز قرار دارند، از نظر ایمنی بسیار پایین بوده و خطر ابتلا به کرونا در آن نقاط بسیار بالاست.

در سفرهای خارجی حتما به پروتکل های شهر مقصد توجه کنید

در بسیاری از شهرها و کشورهای خارجی، قوانین و پروتکل های مختلف حکم فرماست و باید پیش از سفر، این ملاحظات را در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوید. به عنوان مثال، بسیاری از شهرها الزام به استفاده از ماسک دارند و برخی هم ملزم کرده اند که مسافری که به تازگی وارد آن کشور شده، ابتدا باید تا 14 روز در قرنطینه بماند تا در صورت ابتلا به ویروس، به دیگران هم منتقل نکند.

در طول سفر چه کار باید کرد؟

بهترین کار این است که تا وقتی اوضاع شهرها و کشورها از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت عادی بازنگشته، تا حد امکان از سفرهای غیرضروری خودداری کنید اما اگر با همه این اوصاف مجبور به سفر شدید، استفاده از ماسک را به ویژه در محل های عمومی فراموش نکنید و حتما بینی و دهانتان را به خوبی بپوشانید تا منفذی برای ورود احتمالی ویروس وجود نداشته باشد. حتما در طول سفر، فاصله اجتماعی 2 متر را رعایت کرده و تنها به ماسک اکتفا نکنید. حتما دست هایتان را طبق پروتکل ها با آب و صابون بشویید و با الکل حداقل 60 درصد ضدعفونی کنید. از تمام افرادی که می دانید مبتلا به کرونا هستند، دوری کنید و در طول سفر هم از تماس دست های آلوده با چشم ها و دهان و بینی خود خودداری کنید.

مراقبت های لازم در انواع سفرها

احتمال انتقال ویروس در سفر به این موضوع بستگی دارد که افرادی که با آنها سفر می روید یا در اطراف شما هستند، تا چه اندازه پروتکل ها را رعایت می کنند. فرودگاه ها، ترمینال های اتوبوس، ایستگاه های قطار و مکان های اقامتی جزء مکان هایی هستند که مسافران ممکن است در معرض ویروس موجود در هوا یا سطوح آن قرار گیرند. در این مکان ها امکان حفظ فاصله اجتماعی کمی دشوار است.

مسافرت هوایی: در سفرهای هوایی به دلیل زمانی زیادی که در فرودگاه یا خطوط امنیتی بگذرانید، ممکن است در تماس با افراد مختلف و سطوح قرار گیرید. بیشتر ویروس ها و میکروب ها به دلیل سیستم گردش هوا و فیلترهایی که در داخل هواپیما تعبیه شده، به راحتی منتقل نمی شود اما با وجود این، حفظ فاصله اجتماعی در پروازهای شلوغ و بافاصله نشستن از دیگران در طول پرواز کار را دشوار کرده و احتمال ابتلا به کووید- 19 را افزایش می دهد.

سفرهای اتوبوسی و قطاری: سفرهایی که با اتوبوس یا قطرا انجام می شوند به دلیل زمان طولانی سفر و فاصله کمی که بین مسافران وجود دارد، خطر انتقال ویروس کرونا را افزایش می دهد. بنابراین اگر مجبور هستید با این وسایل تردد کنید، باید اقدامات لازم را انجام دهید تا خطر ابتلا به ویروس به حداقل برسد.

سفر با خودروی شخصی: خودروی شخصی از جمله مطمئن ترین وسایل برای سفرهای طولانی مدت به ویژه در زمان شیوع ویروس کروناست. اما باز هم توقف در پمپ بنزین ها، رستوران ها و استفاده از توالت های بین راه ممکن است شما و همسفرانتان را در معرض خطر قرار دهند.

برای سالم ماندن در طول سفر چه کنیم؟

مسافرت به ویژه سفر با وسایل عمومی مانند اتوبوس، قطار و هواپیما خطر ابتلا به ویروس کرونا را تا حد زیادی افزایش می دهد. با توجه به این که در برخی از این وسایل به ناچار امکان رعایت فاصله ایمنی وجود ندارد، اما می توان از راه های دیگر این خطر را تا حد امکان کاهش داد.

سعی کنید به سطوحی که مسافران دیگر و راننده با آنها تماس برقرار می کنند، مانند در وسیله نقلیه و دستگیره ها، پنجره ها و دیگر قسمت ها دست نزنید. در شرایطی که برقراری تماس با این قسمت ها اجتناب ناپذیر است، بعد از تماس حتما از ضدعفونی کننده های 60 درصد به بالا استفاده کنید.

از بطری های آبی که بین مسافران توزیع می شود، استفاده نکنید و نیز از تماس با مجله ها و دیگر مواردی که به طور رایگان در اختیار مسافران قرار می گیرد، خودداری کنید. تا حد امکان از وجه نقد استفاده نکنید و پرداخت هایتان را الکترونیکی انجام دهید. اگر پنجره ها بسته هستند، از راننده بخواهید پنجره ها را باز کند تا هوا در داخل وسیله نقلیه جریان پیدا کند. این گونه امکان انتقال ویروس کم تر می شود.

حتما بعد از خروج از وسیله نقلیه، با مواد ضدعفونی دست هایتان را ضدعفونی کنید. به محض رسیدن به مقصد، دست هایتان را حتما با آب و صابون حداقل 20 ثانیه بشویید.

اگر از خودروی شخصی استفاده می کنید، حتما بعد از هر چند ساعت، قسمت های پرکاربرد خودرو را مانند فرمان، دنده، در، شیشه، رادیو و ضبط و کمربندها را تمیز و ضدعفونی کنید. هنگام سفر هم سعی کنید تعداد نفراتی از اعضای خانواده را داخل خودرو کاهش دهید. همچنین سعی کنید در طول سفر حتما یک یا دو شیشه باز باشد تا هوا به خوبی داخل خودرو گردش کند.

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا