تاثیر سواد سلامت در رضایت جنسی

نابــاروری یکــی از تجربیــات تلــخ و تنش‌زا در زندگــی زوجیــن محســوب می‌شود. افســردگی، آشــفتگی، عــزت نفــس پاییــن و عــدم رضایت‌مندی در رابطــه زناشــویی ازجمله اثـرات روان‌شناختی نابـاروری محسـوب می‌شوند. برنامه‌های درمانــی بلندمدت و مراحــل درمــان نازایــی شامل زمــان اجبــاری مقاربــت در چرخــه تخمک‌گذاری زن درکنار فرایندهـای تشـخیصی و درمانـی خطرنـاک و علـل مختلـف دیگر می‌توانند ازجمله عوامـل احتمالـی تنش‌ها باشـند. مجموعـه ایـن عوامـل و فشـارهای روانـی و داشـتن فعالیـت جنسـی برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند به‌نوعی باعـث تبدیـل رابطـه جنسـی بـه یـک عمـل مکانیکـی شـده و رضایـت جنسـی زوجیــن را تحــت تأثیر قــرار دهــد.

صاحب‌نظران معتقدند در قـرن حاضـر، هـر فـرد بـرای داشـتن کارکـرد مناسـب و بهینـه، بایسـتی دارای مجموعه‌ای از شایستگی‌ها و توانایی‌ها و در اصـل مجموعه‌ای از سـوادها باشـد. ازنظر سـازمان جهانـی بهداشــت، ســواد ســلامت به‌عنوان مجموعه مهارت‌های شــناختی و اجتماعــی معرفــی شــده اســت کــه معیــن کننــده ظرفیــت و توانایـی افـراد در کسـب، پـردازش، درک و به‌کارگیری اطلاعات سـلامت است، به‌گونه‌ای کـه منجـر بـه تصمیم‌گیری مناســب در زمینه ســلامت و در نهایت منجــر بــه ارتقــا آن شود. برخورداری از این سواد بدون شک در بهره‌گیری از تمام جوانب زندگی ازجمله روابط زناشویی دارای اهمیت خاصی است.

در این رابطه، یک تیم پنج نفره پژوهشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، اقدام به انجام مطالعه‌ای کرده‌اند که در آن رابطه بین برخورداری از سواد سلامت با رضایت جنسی در زنان نابارور مورد بررسی واقع شده است.

در این مطالعه که در درمانگاه ناباروری بیمارستان الزهرای تبریز انجام گرفته است، 390 تن از زنان مراجعه‌کننده برای درمان ناباروری مورد مطالعه واقع شده‌اند. این افراد با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی اجتماعی، پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی و پرسشنامه رضایت جنسی اطلاعات مورد نیاز محققان را ارائه کرده‌اند. این اطلاعات سپس با استفاده از روش‌های آماری و به کمک کامپیوتر، تجزیه‌وتحلیل شده‌اند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که سواد سلامت، همبستگی مثبتی با میزان رضایت جنسی در زنان نابارور دارد. به‌عبارت‌دیگر، هرچه سواد سلامت در افراد بالاتر باشد، رضایت جنسی بیشتری برای آنان حاصل می‌شود.

در ایــن راسـتا، فتح نژاد کاظمی، استادیار و پژوهشگر گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و همکارانش اظهـار داشته‌اند: «سـواد سـلامت می‌تواند بـر حـالات روحـی و نگـرش زوجیـن نسـبت بـه روابـط جنسـی و زناشــویی تأثیــر بگــذارد و ازاین‌رو بــر رضایــت جنســی آن‌ها تأثیرگــذار باشــد».

به گفته آن‌ها، «همچنیــن بــه نظــر می‌رسد افزایــش میـزان سـواد سـلامت، منجـر بـه افزایـش اطلاعات در مـورد فیزیولـوژی جنسـی و عملکـرد جنسـی شـود و بدیـن طریـق نیز رضایــت جنســی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

این محققان بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش جالب، توصیه کرده‌اند که برنامه‌ها و مداخلات تدوین‌شده در راســتای افزایــش میــزان ســواد ســلامت زنان نابارور صــورت گیــرد.

این یافته‌ها که علاوه بر زنان ناباوری که تحت درمان قرار می‌گیرند، برای سایر زوج‌ها نیز جنبه‌های آموزشی مفیدی دارند، در فصل‌نامه «مدیریت ارتقای سلامت» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران منتشر شده‌اند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا