روز جهانی زبان های اشاره

  • روز جهانی زبان های اشاره

روز جهانی زبان های اشاره (IDSL) هر ساله در تاریخ 23 سپتامبر (دوم مهرماه) به عنوان بخشی از هفته جهانی ناشنوایان (IWDeaf) برگزار می شود.برای سال جاری، تحت یک شعار مفهومی متقابل "با زبان اشاره، همه به طور یکسان در کنار هم هستیم!"، روز جهانی زبان های اشاره (IDSL) در یکشنبه 23 سپتامبر 2018 به طور پیوسته با هفته جهانی ناشنوايان (IWDeaf) که از دوشنبه 24 سپتامبر تا یکشنبه 30 سپتامبر 2018 برگزار می شود.

اهداف و پیام های جمعی روز جهانی زبان های اشاره و هفته جهانی ناشنوايان (IDSL و IWDeaf) با شعار مفهومی "با زبان اشاره، همه به طور یکسان در کنار هم هستیم!.

افراد ناشنوا استثنا هستند و در داشتن دو دیدگاه معلولیت و اقلیت های زبانی منحصر به فرد می‌باشند و با زبان اشاره و فرهنگ ناشنوایان، موجب به تقویت چندزبانه خود هستند و اين به معنی ترویج، حفاظت و حفظ تنوع زبان ها و فرهنگ ها در سطح جهانی است.

اصول CRPD کنوانسیون جهانی حقوق معلولین شناخت زبان های اشاره را به همان زبان های گفتاری بازتاب می دهد. زبان های اشاره، زبان های طبیعی تکامل یافته هستند که از لحاظ ساختاری متمایز از زبان های گفتاری هستند که در کنار هم قرار می گیرند. زبان اشاره به عنوان یک پیش نیاز حیاتی برای تحقق کامل حقوق بشر برای جامعه ناشنوایان است.دسترسی سریع به زبان اشاره و خدمات در زبان اشاره، از جمله آموزش کافی در دسترس در این زمینه، برای رشد و توسعه افراد ناشنوا و برای دستیابی به اهداف توسعه یافته جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد .

  • كشف سياره نپتون

نپتون هشتمين سياره منظومه شمسي است كه در 23 سپتامبر سال 1846م توسط يوهان گوتفريد گاله، منجم آلماني، رصد گرديد. وي براساس محاسبات دانشمندان قبل از خود، موفق به كشف اين سياره گرديد. قبل از وي دو دانشمند فرانسوي كه جان كاوچ آدامز و اوريان لووديه نام داشتند ضمن مشاهده ومطالعه در مورد "اورانوس" ديگر سياره منظومه شمسي، با توجه به تند و كند شدن حركات آن در مدار خويش، به وجود سياره‏اي ديگر در كنار آن پي بردند. از اين‏رو، هر دو دانشمند به محاسبه محل احتمالي سياره‏اي پرداختند كه آن را نديده بودند و وجود آن را احتمال مي‏دادند. آن‏ها سپس نتايج محاسبات خود را به رصدخانه برلين فرستادند و توسط دانشمندان آن محل آن كشف گرديد. مدت گردش اين سياره به دور خورشيد 165 سال و قطر متوسط آن، در حدود 4940 كيلومتر است و فاصله آن از خورشيد 4497 ميليون كيلومتر است. نپتون داراي دو قمر مي‏باشد و طول شبانه روز آن بر حسب ساعت زمين، 15/7 ساعت است.

  • درگذشت عمر صوفي رازي

ابوالحسين عبد الرحمن بن عمر صوفي رازي متولد 396 بود .مقدمات علوم را در ري آموخت. وي عمر خود را در فن معرفت صورالكوكب (تصاوير نجومي و صور فلكي ) صرف كرده تاآنجاكه به همه زوايا و دقايق آن پي برده است . از اين رو وي در هندسه به اشكال هندسي گوناگون توجهي خاص نمود.وی 291ه.ق درگذشت.

  • درگذشت زیگموند فروید

زیگموند شلومو فروید یا زیگموند فرویدمتولد  ۶ مهٔ ۱۸۵۶ بود. وی عصب‌شناس اتریشی است که پدر علم روانکاوی شناخته می‌شود.-فروید در  ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ درگذشت.

  • درگذشت اوريان لووريه

اوريان ژان ژوزف لووريه، منجم برجسته فرانسوي در نوزدهم فوريه 1811م در فرانسه به دنيا آمد. لووريه ضمن محاسبات دقيق خود موفق شد تا در سال 1843م، وجود يك سياره را در منظومه شمسي ثابت كند و مكان آن را با تقريبي كمتر از يك درجه، در مكان تعيين شده معين نمايد. اين سياره بعدها شناسايي شد و نپتون نام گرفت. كشف سياره نپتون، از روي محاسبات صِرف، جنجال فراواني به پا كرد و لووريه را به شهرت فراوان رساند. وي در سال 1854م به مديريت رصدخانه پاريس منصوب شد و سرانجام در 23 سپتامبر 1877م در 66 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا