حفظ باروری در زنان دارای سرطان تخمدان

دکتر فیروزه غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین دستاوردهای علم در زمینه حفظ باروری بیماران مبتلا به سرطان تخمدان گفت: در سالیان اخیر به لطف ابداع روش‌های تشخیصی زودتر و درمان‌های مناسب برای سرطان تخمدان این بیماران زودتر شناسایی می‌شوند و درمان‌های مناسب‌تری برای آن‌ها ارائه می‌شود. بنابراین همین موضوع برای دیگر بیماران سرطانی نیز رخ داده و بقای آن‌ها طولانی‌تر شده است. از سوی دیگر جامعه به ازدواج‌ها و فرزندآوری‌های دیرهنگام روی آورده است. ۱۰ درصد سرطان‌ها به طور کلی در سنین باروری رخ می‌دهد و ۲.۵ درصد زنان مبتلا به سرطان دارای سرطان تخمدان هستند.

وی با بیان این که انجمن سرطان آمریکا و انجمن ناباروری آمریکا قویا توصیه کرده‌اند افرادی که سرطان دارند حتما باید در خصوص حفظ باروری مشاوره دریافت کنند، گفت: در آمریکا  در حال حاضر ۵۰ درصد بیمارانی که در سنین باروری هستند و سرطان دارند مشاوره باروری دریافت می‌کنند. در ایران نیز این رویکرد آغاز شده است و همکاران انکولوژیست، بیماران مبتلا به سرطان را قبل از شروع شیمی درمانی یا رادیوتراپی یا عمل جراحی، به مراکز مخصوص به درمان ناباروری ارجاع می‌دهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با بیان این که تحقیقات نشان داده است ۱.۶ درصد افرادی که به مراکز درمان ناباروری مراجعه می‌کنند دارای سرطان تخمدان هستند، افزود: به عبارت دیگر این سرطان خیلی رایج نیست اما بسیار پیچیده است. به این علت که مکانی که در آن تخمک قرار دارد دقیقا جایی است که سرطان قرار دارد. روش‌های متعددی برای حفظ باروری در این افراد وجود دارد مهم‌ترین آن جراحی‌های حفظ باروری است.

غفاری افزود: افرادی که در مراحل پایین(۱A) سرطان تخمدان باشند و کمتر از ۴۰ سال سن و همچنین تمایل به فرزندآوری در آینده داشته باشند، می‌توانند جراحی حفظ باروری را انجام بدهند. در مراحل بالاتر سرطان تخمدان و افرادی که سن بالاتری دارند عمل‌های رادیکالی انجام می‌شود و رحم، تخمدان و لوله‌ها برداشته می‌شود. اما اگر افرادی که سن زیر ۴۰ سال دارند و مبتلا به سرطان تخمدان هستند، فرزند بخواهند و بیماری هم در مراحل ابتدایی باشد، می‌توان رحم، یک لوله و یک تخمدان را حفظ کرد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: بهترین کار این است که بعد از انجام این عمل جراحی بیمار به حالت طبیعی باردار شود اما بیمارانی که نازایی دارند یا ازدواج نکرده‌اند را می‌توان بعد از انجام عمل جراحی رادیکال به مراکز مربوط به درمان ناباروری ارجاع داد تا حفظ باروری برای آن‌ها انجام شود. اگر این افراد متاهل باشند، می‌توان تخمک یا جنین آن‌ها را فریز کرد.

وی درباره حفظ باروری در افرادی که متاهل نیستند گفت: برای فردی که متاهل نیست فقط می‌توان تخمک را فریز کرد. این اقدامات باید حتما بعد از جراحی رادیکال باشد زیرا برداشت تخمک واژینال است و اگر توده وجود داشته باشد این اقدامات باعث بالا رفتن مرحله بیماری می‌شود. روش‌های نوین دیگری نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها  فریز بافت تخمدان است البته برای افرادی که دارای سرطان تخمدان هستند فریز بافت تخمدان توصیه نمی‌شود و از این روش برای حفظ باروری در بیماران مبتلا به دیگر سرطان‌ها استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: روش‌های نوینی وجود دارد که سلول‌های بافت را فریز و سلول‌های اصلی را جدا می‌کنند و روی داربست می‌گذارند و بعد از بهبودی بیمار از این سلول‌ها استفاده می‌کنند. در اطفال هم فقط می‌توان از این روش استفاده کرد یعنی بافت تخمدان را برداریم و سلول‌های سالم آن را جدا کنیم. داروهایی نیز وجود دارند که تاثیر شیمی درمانی را کم می‌کنند که البته هنوز در مرحله تحقیقات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا