قوری چینی به قیمت 130 هزار دلار در گاراژی کشف شد

از قیمت آن می‌پرسید؟ چیزی نیست، گران‌تر از یک فنجان چای… حدود 130 هزار دلار! این یعنی یک‌تکه جواهر! نه یک قوری ساده!

این قوری چینی که در یک گاراژ وسایل در انگلیس قرار داشته است، درواقع یک کوزه است. ارتفاع آن 15 سانتی‌متر است و شبیه به یک قوری چای طراحی‌ شده است. این قوری در مراسم‌ها روی میز امپراطور کیانلانگ قرار داشته که ششمین امپراطور سلسله کینگ بوده است، یعنی سال‌های 1735-99.

وب‌سایت حراج‌کنندگان هانسون این قوری را این‌گونه توصیف کرده است" قوری زیبابی که باظرافت هرچه‌تمام‌تر در یک پیش‌زمینه لیمویی-زرد طراحی‌شده، شکوفه گل‌های صدتومانی که در کنار رنگ‌های صورتی، آبی و بنفش دیده می‌شود".

خب این قوری عتیقه چطور توانسته از طرف دیگر زمین سر درآورد؟ صاحب 51 ساله این قوری که به‌صورت نیمه‌وقت در کار ساخت‌وساز بوده می‌گوید که مادرش همیشه این قوری را در دکور کابینت می‌گذاشت. احتمالاً پدربزرگمان حین جنگ جهانی دوم پس از دریافت مدال افتخار در ارتش، این قوری را از چین به انگلیس آورده است.

مالک قوری پس از یافتن آن در گاراژ منزل، تصمیم گرفت کمی درباره آن تحقیق کند، سپس آن را به تیم حراجی چارلز هانسون سپرد. تیم تحقیقاتی متوجه شدند که فقط دو نوع دیگر از این قوری وجود دارد، که هردو در موزه هستند، یکی در موزه ملی در تایوان و دیگری در موزه پکن.

مورد عتیقه دیگر، جام طلای ثبات ابدی است که در موزه لندن نگهداری می‌شود. سایت موزه این جام را یک جام شراب دیدنی نامیده که متعلق به دوران امپراطور کیانلانگ است. او در زمان سال جدید چینی و طی مراسمی که شهر ممنوعه پکن برگزار می‌شده، از این جام استفاده می‌کرده است. طراحی‌های زیبایی روی این جام به چشم می‌خورد.

امپراطور کیانلانگ از میناکاری‌ها و روش جدید اروپاییان در نقاشی ظروف لذت می‌برد، بنابراین از این سبک‌ کاری در کارگاه‌های خود استفاده کرد. ظاهراً چنین اقدامی، منجر به خلق آثار بسیار زیبایی شده است.

اگر امپراطور زنده بود حتماً از واکنش یابنده آن بسیار ناراحت می‌شد. مالک قوری می‌گوید" ما می‌خواستیم همه وسایل انباری را به خیریه بفرستیم. در حال گشتن وسایل دیگر بودم که این قوری را پیدا کردم".

امپراطور بین سال‌های 1935-96 بر چین حکومت می‌کرد. او بیشتر به کارهای هنری علاقه داشت و زیاد به سلطنت اهمیتی نمی‌داد. این قوری و امثال آن اولین نقاشی‌ها در زمان او بوده‌اند. البته دوران حکومت او چندان جالب سپری نشد. محدودیت‌های اجتماعی بسیار بالا بود و با افزایش تقاضا برای پاک بودن خانم‌ها، دیگر مردان تمایلی به ازدواج با بیوه‌ها نداشتند. در نتیجه بسیاری از زن‌ها خودکشی می‌کردند.

به‌هرحال این قوری از آن زمان تاکنون شاهد اتفاقات بسیاری بوده است. قیمت این قوری در حراجی 50 هزار دلار تعیین ‌شده، البته باوجود شرکت‌کنندگان چینی، احتمالاً قیمت قوری تا 100 هزار دلار و بیشتر هم برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا