۶ نانوداروی ایرانی در مسیر تولید انبوه

محمد نصیری با بیان این که نانو سپورین، نانوگیلیناید، نانومایسین، نانو واستاتین، نانودیلول و نانوپروف ۶ نانو داروی توسعه یافته هستند، گفت: کارخانه‌ای برای تولید محصولات دارویی مبتنی بر فناوری‌ نانو در زنجان در حال احداث است که قرار است این نانوداروها نیز در این کارخانه تولید شوند.

دکتر نصیری درباره ویژگی این نوع داروهای نانویی نسبت به داروهای رایج اظهار کرد: هیچ دارویی کامل نیست و اثرات و عوارض جانبی دارد. استفاده از فناوری‌ نانو موجب می‌شود که عوارض دارو به حداقل رسیده و تکرارپذیری افزایش یابد.

وی افزود: با کاهش ابعاد ذرات سازنده دارو، مساحت سطحی دارو افزایش می‌یابد که این موضوع موجب افزایش سرعت حل شدن دارو و در ادامه باعث افزایش ذرات حل شده در محیط محلول می‌شود. از آنجایی که داروها در روده جذب می‌شوند، باید در محیط روده دارو به خوبی حل شود اما ۷۰ درصد داروهای موجود در بازار مشکل انحلال دارند. از این‌رو با کاهش ابعاد ذرات دارو، توان انحلال افزایش می‌یابد و این موضوع به جذب بهتر دارو در روده کمک شایانی می‌کند.

مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت تصریح کرد: در بسیاری از داروها، زمان نقش مهمی دارد، برای مثال در داروی ضددرد ایبوپروفن ۲۰ دقیقه زمان نیاز است تا غلظت دارو در خون بیمار به حدی برسد که اثربخشی دارو اتفاق بیفتد. با کاهش ابعاد دارو این زمان ممکن است به زیر ۱۰ دقیقه برسد.

دکتر نصیری خاطرنشان کرد: در برخی دارو، به‌دلیل همین انحلال کم، تکرارپذیری نیز کم می‌شود؛ به‌طوری‌که دارو از فردی به فرد دیگر ممکن است اثربخشی متفاوتی داشته باشد که با کاهش ابعاد ذرات دارو می‌توان انحلال را افزایش داد و در نتیجه تکرارپذیری نیز بهبود چشمگیری پیدا می‌کند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، به اعتقاد وی استفاده از فناوری ‌نانو موجب می‌شود که میزان ماده دارویی مورد نیاز برای ساخت دارو کم شده و در نتیجه عوارض دارو نیز به حداقل برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا