کوسه‌نهنگ ماده،بزرگ‌ترین جانور فعلی جهان

در طبیعت معمولاً جانوران نر از همنوعان ماده خود بزرگ‌تر و قوی‌تر هستند اما این موضوع در مورد کوسه‌نهنگ‌ها، متفاوت است. دانشمندان در بررسی‌های خود کشف کردند که کوسه‌نهنگ‌های ماده از همنوع نر خود بلندتر هستند و می‌توان گفت کوسه‌نهنگ‌های ماده بزرگ‌ترین جانور زنده جهان به شمار می روند که معمولاً پنج متر از همنوعان نر خود بلندتر هستند. به گفته جانورشناسان، طول این جانوران تا ۱۸ متر نیز می‌رسد.

بدن بیشتر کوسه‌های ماده برای پرورش دو تا دوازده جنین جا دارند درحالی‌که کوسه‌نهنگ باید خود را برای ۳۰۰ جنین مهیا کند، در نتیجه این جانور باید بدنی بسیار بزرگ داشته باشد. اگرچه کوسه‌نهنگ‌های ماده بسیار عظیم هستند اما تحقیقات نشان می‌دهد که رشد آن‌ها بسیار کند است. آن‌ها در یک سال فقط ۲۰ یا ۳۰سانتی‌متر رشد می‌کنند که این امر می‌تواند تأثیراتی منفی بر حفاظت آن‌ها داشته باشد.

لازم به توضیح است که کوسه‌نهنگ‌ها از حیوانات کوچک دریایی مانند پلانکتون‌ها تغذیه می‌کند و بزرگترین موجود زنده جهان،  یکی از ده‌ها نوع کوسه‌ای است که به انسان‌ها حمله نمی‌کند.

این جانوران بزرگ در زمره گونه‌های در معرض انقراض طبقه‌بندی می‌شوند که در خطر تهدیدات متعددی همچون صید غیر مجاز  و برخورد با کشتی‌ها قرار دارند. در واقع دانشمندان تلاش می‌کنند اطلاعات بیشتری از بدن و زندگی این جانور به دست آورند تا روش‌هایی برای محافظت بهتر از آن‌ها پیدا کنند.

دانشمندان حوزه زیست شناسی دریایی به مدت یازده سال از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ میلادی از صخره نینگالو استرالیا که یک منطقه مناسب زندگی کوسه‌نهنگ است، بازدید کردند. آن‌ها در بررسی‌های خود ۵۴ کوسه‌نهنگ را هنگام رشد ردیابی کردند.

محققان می‌توانستند هر کوسه‌نهنگ را از طریق لکه‌های بدنش شناسایی کنند و طی دوران تحقیق، در مجموع بیش از هزار اندازه گیری را با استفاده از دوربین‌های استریو ویدئو انجام دادند.

دکتر برت تیلور (Brett Taylor) از انستیتوی علوم دریایی استرالیا (AIMS) در این رابطه گفت: « ما با کمک نوعی دوربین خاص توانستیم از این موجودات فیلم برداری کرده و در عین حال ابعاد بدن آن ها را اندازه گیری کنیم.»

محققان از طریق داده‌های به دست آمده دریافتند که کوسه‌نهنگ‌های نر در ابتدا با سرعت بیشتری نسبت به ماده‌ها رشد می‌کنند. معمولاً رشد نرها تا جایی است که طول متوسط آن‌ها به حدود ۸ تا ۹ متر می‌رسد درحالی‌که پس از این دوره، ماده‌ها از آن‌ها سبقت گرفته و طول آن‌ها به طور متوسط به ​​۱۴ متر بالغ می شود.

دکتر مارک میکان (Mark Meekan)، محقق ارشد این پروژه تحقیقاتی و از محققان انستیتوی علوم دریایی استرالیا با تأکید بر این مسئله که بزرگ بودن نهنگ‌های ماده مزایایی دارد، گفت: «از میان کوسه‌نهنگ‌های ردیابی شده فقط یک کوسه‌نهنگ باردار پیدا شد که در بدن خود ۳۰۰ جنین داشت.»

بدن بیشتر کوسه‌های ماده برای پرورش دو تا دوازده جنین جا دارند درحالی‌که کوسه‌نهنگ باید خود را برای ۳۰۰ جنین مهیا کند، در نتیجه این جانور باید بدنی بسیار بزرگ داشته باشد. اگرچه کوسه‌نهنگ‌های ماده بسیار عظیم هستند اما تحقیقات نشان می‌دهد که رشد آن‌ها بسیار کند است. آن‌ها در یک سال فقط ۲۰ یا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند که این امر می‌تواند تأثیراتی منفی بر حفاظت آن‌ها داشته باشد.

باید در نظر داشت که رشد این جانور بسیار کند بوده و رسیدن آن ها به بلوغ، ۳۰ سال یا بیشتر طول می‌کشد. بنابراین اگر این جانوران طی سی سال نخست زندگی خود و پیش از بارداری و پرورش نوزادان، با حادثه رو به رو شده و از بین بروند قطعاً بقای کل گونه کوسه‌نهنگ‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و به مخاطره خواهد افتاد.