بهره‌مندی از ظرفیت‌های اراضی دانشگاه‌ها برای تاسیس پردیس‌های علم و فناوری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، در جلسه امضای توافقنامه واگذاری اراضی دانشگاه‌های قم، قزوین و ایلام به پارک‌های استان‌های ذیربط، با اشاره به رویکرد مثبت دانشگاه‌ها نسبت به پارک‌های علم و فناوری، گفت: دانشگاه‌ها استفاده از ظرفیت‌های اراضی‌شان برای تاسیس پردیس‌های علم و فناوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دکتر مهدی کشمیری در این آیین که امروز (شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، با ارائه گزارشی از واگذاری اراضی دانشگاه‌های استان‌ها به پارک‌های علم و فناوری، اظهار کرد: شورای گسترش آموزش عالی تاکنون، مجوز تاسیس ۴۴ پارک علم و فناوری را صادر کرده که از این تعداد ۳۵ پارک متعلق به خانواده وزارت علوم است؛ از این تعداد، ۷ پارک دانشگاهی هستند، لذا اساساً پارک در دل دانشگاه شکل گرفته است. همچنین ۲۸ پارک به عنوان پارک‌های استانی هستند که از این تعداد ۲۳ پارک علم و فناوری تکلیف اراضی‌شان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه به جز پنج استان خوزستان، زنجان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان که هنوز مشکلات اراضی آنها کاملاً حل نشده در بقیه استان‌ها پارک‌های علم و فناوری وضعیت اراضی خوبی دارند، افزود: زمین پارک‌های علم و فناوری قزوین، لرستان، اصفهان، ارومیه، هرمزگان، مازندران، قم، ایلام و خراسان‌جنوبی در درون دانشگاه قرار دارد و پارک‌های علم و فناوری گیلان و یزد زمین‌هایشان در مجاورت دانشگاه و در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتری دانشگاه قرار دارند.

دکتر کشمیری با اشاره به رویکرد مثبت دانشگاه‌ها نسبت به پارک‌های علم و فناوری تصریح کرد: دانشگاه‌ها استفاده از ظرفیت‌های اراضی‌شان برای تاسیس پردیس‌های علم و فناوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و دانشگاه‌های شیراز، کاشان، فردوسی مشهد، تبریز، رفسنجان، سبزوار، گنبد و گلستان مجموعه دانشگاه‌هایی هستند که بخشی از اراضی خود را برای تاسیس پردیس‌های علم و فناوری تخصیص داده‌اند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، به امضای سه توافق‌نامه واگذاری اراضی دانشگاه‌ها به پارک‌های علم و فناوری استان اشاره کرد و افزود: اولین توافق‌نامه مربوط به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین و پارک علم و فناوری این استان است که بر اساس آن دانشگاه متعهد شده است ۳۰ هکتار از اراضی خود را در اختیار پارک علم و فناوری قزوین قرار دهد، لذا پارک قادر خواهد بود بخش خصوصی را در این اراضی مستقر کند و این سخاوت دانشگاه قزوین قابل تقدیر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: توافق‌نامه دوم بین دانشگاه ایلام و پارک علم و فناوری ایلام منعقد می‌شود و دانشگاه ایلام متعهد شده است که ۳۰ هکتار از اراضی خود را به پارک علم و فناوری ایلام واگذار کند که این اراضی در سه قطعه یکی در مجاورت دانشگاه، یکی بین دانشگاه ایلام و دانشگاه علوم پزشکی ایلام و یکی هم قطعه سوم است.
دکتر کشمیری گفت: توافقنامه سوم میان دانشگاه قم و پارک علم و فناوری قم منعقد می‌شود و سایت اصلی پارک علم و فناوری قم در مجاورت دانشگاه قم قرار می‌گیرد و دانشگاه قم ۱۵ هکتار از اراضی خود را به این پارک تخصیص می‌دهد.

افتتاح برج فناوری دانشگاه ایلام تا بهمن ماه

در ادامه این جلسه دکتر مصطفی مافی، رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: پارک علم و فناوری قزوین با تولیدات محصولات دانش‌بنیان مانند محرکه مترو سعی در توسعه مراکز رشد و نوآوری در سطح شهر و شهرستان‌های استان قزوین دارد تا کل استان از ثمرات تلاش‌های این پارک برخوردار شوند.

در ادامه دکتر کامران طاهرپور، رئیس پارک علم و فناوری ایلام اظهار کرد: استان ایلام از پتانسیل بالایی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان به منطقه خاورمیانه برخوردار است و پارک علم و فناوری ایلام با وجود نوپا بودن از ۱۲۱ واحد و شرکت دانش‌بنیان و فناور برخوردار است. همچنین این پارک ۱۷ شرکت دانش‌بنیان دارد که ۳۰ محصول دانش‌بنیان تولید کرده و ۱۲۷ محصول فناورانه دارد که تعداد ۶۶ محصول آن تجاری‌سازی شده است.

دکتر علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام نیز در این جلسه گفت: سال گذشته بعد از ۴۵ سال توانستیم صاحب اراضی‌مان شویم و در نتیجه بتوانیم بخشی از آن را در اختیار پارک علم و فناوری ایلام قرار دهیم و راه دسترسی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه ایلام و دانشگاه فرهنگیان را حل کرده و در منطقه شهر دانشگاهی ایجاد کنیم.

بر اساس اعلام وزارت علوم، وی افزود: همچنین در جریان سفر دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان و کمک وی به دانشگاه، برج علم و فناوری دانشگاه تا بهمن ماه افتتاح خواهد شد و امیدواریم با امضای این توافق‌نامه به چرخه علم و فناوری در استان کمک شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا