نتایج بررسی ها درباره ماسک‌های پارچه‌ای خانگی اعلام شد

در ماه‌های اخیر بحث‌های زیادی در مورد مؤثر بودن یا نبودن ماسک‌های پارچه‌ای خانگی در برابر ویروس کرونا مطرح شده و پیش از این برخی کارشناسان این ماسک‌ها را در حد زیادی بی تأثیر دانسته بودند. اما حالا محققان می‌گویند ماسک‌های یادشده هم کارایی قابل توجهی دارند و از جمله می‌توانند در برابر انتشار ترشحات ناشی از عطسه‌های بزرگ مقاومت کنند تا این ترشحات کمتر در محیط اطراف پخش شده و افراد دیگر را آلوده کند.
ترشحات و ذرات کوچک ناشی از عطسه افراد یکی از عوامل اصلی ابتلاء به ویروس کرونا هستند. ذرات کوچک‌تر ناشی از عطسه کمتر از ۵ میکرومتر قطر دارند، اما قطر ذرات بزرگ‌تر به حدود یک میلیمتر می‌رسد و این ذرات معمولاً از تار و پود پارچه‌ها عبور نمی‌کنند و همین گرفتار شدن آنها می‌تواند از ابتلای دیگر افراد به بیماری‌های تنفسی و از جمله کرونا جلوگیری کند.
این ذرات بزرگ در صورت عبور از ماسک‌های تنفسی به ذرات کوچک‌تری تجزیه می‌شوند که در هوا سفر کرده و هر فردی را در شعاع چند متری آلوده می‌کنند. لذا استفاده از ماسک‌های خانگی پارچه‌ای برای متوقف کردن روند حرکت این ذرات ضروری است.
پژوهشگران می‌گویند ماسک‌های خانگی تولید شده از البسه مستعمل، روتختی، ملحفه و غیره می‌توانند به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کمک کنند، البته این ماسک‌ها از نظر کیفیت و کارایی جایگزین ماسک‌های پزشکی نمی‌شوند. این ماسک‌ها معمولاً تنفس راحت تر را نیز ممکن می‌کنند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا