پاییز مرگبار در راه است؟

«آغاز موج سوم کرونا و خیز بیماری در برخی استان ها» خبری تلخ که بسیار‌ی از جمله کادر بهداشت و درمان آرزوی می‌کردند واقعی نباشد، خبری که با افزایش موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا به نزدیک عدد ۲۰۰ چهره واقعی پیدا کرده است.

روند آمار فوتی‌های کرونا چند هفته پیش نزولی شده بود و حتی به حدود ۱۰۰ نفر رسید، اما در نهایت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی بیماری دوباره خیز برداشت و فوتی‌های روزانه کرونا حتی به ۱۷۶ رسید و به گفته مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان ادامه روند بیماری با وضعیت کنونی شرایط بدی را رقم خواهد زد.

۲۱۶ استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی

بر اساس وضعیت بیماری کرونا، همه کشور در شرایط قرمز کرونایی بوده و تعداد شهرستان ها با وضعیت قرمز و هشدار کرونایی رو به افزایش است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا از هفته سوم شهریورماه در بسیاری از نقاط کشور متوقف شده است، گفت: ما شاهد افزایش نسبی در موارد ابتلا و بستری در اغلب استان‌های کشور هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: طی هفته گذشته تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز از ۸۸ مورد به ۱۰۹ شهرستان افزایش یافته و شهرستان‌های وضعیت هشدار از ۹۰ مورد به ۱۰۷ شهرستان رسیده است. 

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در شهر تبریز از زیر ۴۰ مورد بستری روزانه به ۱۶۰ مورد رسیده ایم و در استان قم وضعیت شبه انفجاری است و از بستری روزانه ۱۰ نفر به ۱۶۰ مورد رسیده ایم و همانطور که وزیر بهداشت مطرح کردند دیگر رنگ سبز و سفید و قرمز نداریم و کل کشور در شرایط قرمز کرونایی است.

حریرچی ادامه داد: ما با امواج متعدد کرونا مواجه هستیم و چند ماه است مرگ بالای ۱۰۰ نفر را تجربه می‌کنیم و امروز ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستری کرونایی داریم و آمار بستری‌ها از موج اول کرونا در ۱۷ فروردین هم بیشتر است.

علت خیز جدید بیماری کرونا در کشور

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: من برای خیز جدید بیماری کرونا در کشور خواب به چشم نداشتم؛ چرا که این فراز و فروزدها ما را بسیار در فشار قرار می‌دهد و هر سراشیبی نمودار، نتیجه هزارات لیتر عرق در لباس های مرگ و جان فشانی مدافعان سلامت است، گاهی بسیار شرمساری همکارانی هستم که به دلیل رعایت گروه اندکی اکثریت به زحمت می‌افتند.

نمکی تاکید کرد: کم نظیر‌ترین محرم تاریخ را برگزار کردیم، اما گروهی در برگزاری مراسم پا را از دایره رعایت بهداشتی فراتر گذاشتند و برخی هم هر چه تمنا کردیم باز هم به سفر رفتند که اکنون شاهد خیز بیماری کرونا در اکثر استان‌های کشور هستیم  و ورود به خیز جدید زحمات زیادی نیاز دارد تا به وضعیت مناسب تری بازگردیم.

وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونای جدید پدیده عجیبی است. اوایل هم اعلام کردم که این ویروس با هیچ یک از اجدادش تشابهی ندارد و کاملا متفاوت است ونامش را شتر گاو پلنگ گذاشتم. دنیا دارد با این ویروس شطرنج بازی می‌کند و هیچکس ابدا نمی‌داند که چند وقت دیگر با این ویروس درگیر هستیم و چگونه باید با آن بازی کنیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های ما در کوتاه مدت و میان مدت باید انعطاف‌پذیر باشد. به همکاران هم اعلام کرده‌ام که تقسیم‌بندی مناطق قرمز، زرد و سفید و …. غلط است. زیرا این مناطق با سرعت زیادی می‌توانند از نظر وضعیت ویروس تغییر کنند که می‌تواند منجر به بهم ریختگی ذهنی و اجتماعی شود.

نمکی گفت: هیچ کس در دنیا نمی‌تواند ادعا کند کرونا را شناخته ام و واکسن یا داروی موثری برای آن دارم، اگر کسی این ادعا‌ها را داشت نتیجه بی خردی است اما به جرات می‌توان گفت که هرچقدر که فاصله‌گذاری ها و حفاظت‌های فیزیکی را در برابر ویروس بالا ببریم، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم، مصون‌تر هستیم. این موضوع را تمام دنیا متوجه شدند که هر کجا و به هر نسبتی که رعایت نکردیم، به شکل تصاعدی از ویروس آسیب می‌بینیم.

بالای ۴۵ هزار فوتی کرونایی خواهیم داشت

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متاسفانه تا زمانی که کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی در حد ۱۵ درصد و استفاده از ماسک در کل کشور حدود ۵۰ درصد باشد، روند ابتلا و بستری به همین میزان خواهد بود و ممکن است مرگ و میر به بیش از ۲۰۰ مورد در روز برسد و در حال حاضر استفاده از ماسک در ادارات و مترو و اتوبوس ۷۵ تا ۸۵ درصد است.

حریرچی گفت: بر اساس پیش بینی‌ها اگر همین روند ابتلا و فوتی‌ها را ادامه دهیم ممکن است بالای ۴۵ هزار فوتی کرونایی خواهیم داشت و اگر استفاده ماسک به ۹۵ درصد برسد و شاهد کاهش تردد‌ها به میزان ۵۰ درصد باشیم میزان مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد.

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ترس آگاهانه و هراس منطقی از کرونا توام با تدبیر و تعقل رفتاری در هموطنان عامل اصلی در کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی و استفاده حداکثری از ماسک است.

او با اشاره به اینکه ما و کشورهای دیگر درگیر امواج طوفانی هستیم، ادامه داد: بیماری بدون هیچ شوخی و تسامحی منتظر غفلت های ماست، فرقی نمی‌کند تجمع به چه صورتی باشد تجمع مترادف با افزایش بیماری است و لذا جامعه ای هوشمند است که تجمعات غیر ضروری را به صفر برساند.

تهران چهارراه تبادل کرونا در کشور

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تهران به چهارراه تبادل بیماری کرونا در کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: کشورهای مختلف محدودیت‌های سفت و سختی را در نظر گرفته اند ، در انگلیس تجمع ۶ نفر جرم است.

او با بیان اینکه پاساژها یکی از مکان هایی است که در آن موارد مقابله با کرونا کمتر رعایت می شود، بیان کرد: تهران پایتخت کشور است و از لحاظ باسوادی بالاترین است چون اکثر دانشگاه ها و وزارتخانه ها در تهران قرار دارد اما از لحاظ  رعایت یکی از ضعیف ترین نقاط کشور در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.
او با اشاره به اینکه برخی از مردم اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند، گفت: مثل اینکه ما در مورد معاد و نبوت صحبت می‌کنیم که این گونه می گویند، این ویروس هوشمند نیست، از کم هوشی برخی از افراد و برخی از جوامع استفاده می‌کند و پخش می‌شود و نحوه انتشار آن بر اساس اصول جبر است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران وضعیت تهران را قرمز خواند و افزایش تعداد بیماران و فوتی‌های پایتخت را نشان از شکل‌گیری موج سوم کرونا در تهران دانست و گفت: متاسفانه میزان بستری‌های جدید در تهران برای اولین بار به بالای ۷۰۰ نفر رسید.

او گفت: حدوداً ۲۶ دهم درصد از مجموعه بیمارانی که در بخش سرپایی بهداشت و درمان به مراکز مراجعه کرده‌اند، نیاز به خدمات بستری داشته اند که تقریبا این مسئله بسیار مهمی است، زیرا ۴۲۰ بیمار از روز گذشته تا به امروز ترخیص شده‌اند که متاسفانه این موضوع نشانه اقامت طولانی‌تر بیماری کرونا در کشور است به طوری که این بیماری با یک سیر شتابان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

آغاز موج سوم کرونا و احتمال اعمال محدودیت در تهران

زالی در ادامه افزود: بیماری کرونا در استان تهران متاسفانه رو به افزایش است، متاسفانه در چند هفته اخیر تعداد بیماران بستری افزایش داشته و موج سوم در استان تهران شکل گرفته است.

او در پاسخ به اینکه آیا محدودیت‌ها در کلانشهر تهران از هفته آینده مجدداً باز خواهد گشت، خبر داد: سفر‌های داخل شهری با ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس با افزایش روبه‌رو بوده است، بنابراین ما با نامه‌ای به ستاد ملی کرونا تصمیم به استقرار محدودیت‌ها گرفته و خواستار الکترونیکی کردن کارها در ادارات هستیم.

فوتی‌های کرونا به روزی ۶۰۰ نفر خواهد رسید؟!

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آغاز موج سوم بیماری کرونا و ااحتمال افزایش مرگ و میرها اظهار کرد: شرایط خوب نیست و موج سوم بیماری کرونا شروع شده است و معمولا وقتی موج جدید بیماری شروع می‌شود تا ۲ ماه موج ادامه دارد و بر اساس آمار ستاد کرونا میزان بستری‌ها در تهران ۲ تا ۲.۵ برابر شده است و در بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی نداریم و ئیش بینی‌ها این است که مرگ و میر وج سوم بیش از موج‌های قبلی باشد.

 رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری بیان کرد: حجم شیوع بیماری کرونا بسیار بالاست، حتی برخی پیش بینی‌ها تخمین زده که ممکن است فوتی‌های کرونا به روزی ۶۰۰ مورد در آبان ماه برسد و اکنون هم آمار فوتی‌های کرونا بالاست.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: تجربه‌ها نشان می‌دهد که موج سوم بیماری تا آبان ماه ادامه داشته باشد و ما در مهر ماه دوباره چند روزی تعطیلی داریم و اگر قرار باشد دوباره شاهد سفر باشیم و محدودیتی اعمال نشود و مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند، شیوع بیماری افزایش پیدا خواد کرد.

طبرسی با بیان اینکه هیچ محدودیت کرونایی در کشور ما وجود ندارد، گفت: کشور‌های موفق در کنترل بیماری کرونا مانند کانادا و آلمان سطحی از قرنطینه را اعمال کرده اند، در کشوری مانند استرالیا با ۵۰ فوتی در روز فرد نمی‌تواند از محدوده خاصی از محل سکونت خود دورتر برود و بیماران و افراد مشکوک را ردیابی می‌کنند و اگر فرد محدودیت‌ها را نادیده بگیرد مشمول جرائم سنگینی خواهد داشت یا اگر فردی از کشور دیگری مانند ایران به این کشور‌ها سفر کند تا ۱۴ روز در قرنطینه خواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا