گردشگری منطقه با توسعه راه های هوایی گسترش می یابد

 سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده این صنعت است که بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد. کارشناسان و مسولان صنعت هوایی در استان سیستان و بلوچستان را عامل مهمی برای محرومیت زدایی این منطقه عنوان می کنند و همواره بر آن تاکید دارند که راه های بین المللی هوایی بر توسعه و گسترش صنعت توریسم و گردشگری این منطقه تاثیر بسزایی دارد.

هفته گذشته به یکباره اعلام شد که فرودگاه کنارک تعطیل شد. فرودگاهی که چابهار برای ورود گردشگران و سرمایه گذاران به آن نیاز دارد. این در حالی است که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد و سکوت اختیار کرده است.

استان سیستان و بلوچستان با سابقه فرهنگي- تاريخي غني، همه چیز دارد و جاذبه هایش آنقدر هست که چشم اندازی برای سفر گردشگران داخلی و خارجی باشد. اما به دلیل دوری از مرکز، آثار ثبت جهانی و تاریخ پنج هزار ساله اش مغفول مانده است.

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان، حمل و نقل را یکی از ارکان اصلی صنعت توریسم این استان می داند. آنگونه که مجتبی میرحسینی درگفتگو با سیناپرس می گوید: این صنعت بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص داده است. به اعتقاد او؛ در واقع توسعه و گسترش صنعت گردشگری در سیستان و بلوچستان منوط به توسعه امکانات حمل و نقل در بخش های مختلف بخصوص راه های هوایی است.

سواحل اقیانوسی مکران، کمربند گردشگری تفتان، بیابان لوت، سفال جهانی کلپورگان، تمدن جهانی شهر سوخته، سایت دل انگیز کوه خواجه، دریاچه هامون، قلعه ناصری ایرانشهر، بهشت جان انگیز قصرقند، نیکشهر و سرباز در کنار باغات میوه های گرمسیری از جاذبه های طبیعی استان سیستان و بلوچستان هستند.

به گفته معاون گردشگری سیستان و بلوچستان، با توجه به دور بودن این استان از مراکز و کانون های جمعیتی، حمل و نقل هوایی می تواند امکانات دسترسی آسان، سریع و ایمن را به استان، خصوصا چابهار و کنارک که به عنوان نماد توسعه سواحل مکران و پیشانی گردشگری استان شناخته می شوند، فراهم کند.

به گزارش سیناپرس، میرحسینی ادامه می دهد: از طرفی سیستان و بلوچستان با دو کشور مرز خشکی و چندین کشور مرز دریایی دارد. این ویژگی موقعیت خاصی به آن بخشیده است قطعا صنعت حمل و نقل هوایی در کنار حمل و نقل ریلی، موتور محرک توسعه گردشگری و تجارت و بازرگانی محسوب می شود و تعطیلی چند روزه فرودگاه کنارک مغایر با اسناد بالادستی توسعه استان بوده و این اتفاق غیر منتظره باعث نگرانی، دغدغه و شوک بزرگ برای گردشگری استان شده است که با پیگیری‌های مسئولین استان پروازها مجدد در این فرودگاه برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با از سابقه فرهنگي- تاريخي غني برخوردار است می گوید: ثبت 6 اثر در فهرست جهانی یونسکو موجب برقراری پیوند بخش گردشگری و بخش های مرتبط با بخش های پیشرو در اقتصاد استان شده است و به همین جهت این صنعت از کانال عرضه و تقاضا باعث افزایش توليد در ساير بخش ها شده و کل اقتصاد استان را رونق بخشیده است که این مهم با جذب حدود شش میلیون و 500 هزار گردشگر داخلی در سال توانسته تبدیل به جریان پایدار در فصل های مختلف سفر شود.

به گفته معاون گردشگری سیستان و بلوچستان؛ رونق گردشگری داخلی در کنار سایر مولفه ها بر پایه چهار عنصر تاثیرگذار جاذبه، امکانات، امنیت و تصویر نسبت به مقصد شکل می گیرد. همچنین فرهنگ و میراث تاریخی بی‌نظیر، تمدن باستانی، میهمان‌نوازی مردمان در کنار وسعت نظر، خلق و خو و هوش فرهنگی بالا را نباید نادیده گرفت.

وی به جاذبه های طبیعی اشاره می کند و می افزاید: سواحل اقیانوسی مکران، کمربند گردشگری تفتان، بیابان لوت، سفال جهانی کلپورگان، تمدن جهانی شهر سوخته، سایت دل انگیز کوه خواجه، دریاچه هامون، قلعه ناصری ایرانشهر، بهشت جان انگیز قصرقند، نیکشهر و سرباز در کنار باغات میوه های گرمسیری از جاذبه های طبیعی استان سیستان و بلوچستان هستند.

میرحسینی در تکمیل صحبت های خود به خبرنگار سیناپرس می افزاید: تمام این جاذبه ها به علاوه امکانات درمانی، فرودگاهی و ریلی در بسته‌های گردشگری شرایط ویژه ای را برای گردشگران ایرانخواه ایجاد نموده است و امنیت پایدار استان و تلاشهای هدفمند مردم و رسانه ها برای ساختن تصویر جدید از استان و کاهش تبلیغات منفی سال‌های گذشته سیستان و بلوچستان را با همه توانمندی‌هایش، بار دیگر به خوبی  به نمایش گذاشته است که با اندکی توجه بیشتر سهم مهمی در جغرافیای گردشگری ایران را کسب خواهد کرد.

گفتگو:نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا