ناشنوایان با زبان قادر به شنیدن خواهند شد

سیناپرس: یکی از شیوه های رایج برای بازگرداندن شنوایی به افراد ناشنوا و کم شنوا، بهره گیری از کاشت حلزونی است. این دستگاه که البته گرانقیمت است، باید توسط جراح نصب شده و البته برای برخی از انواع ناشنوایی نیز کارآمد نیست. در این میان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه کلورادو موفق به طراحی نوعی دستگاه الکترونیکی شدند که با قرار گرفتن بر روی زبان فرد ناشنوا می تواند به او برای درک حرفهایی که در اطرافش می شنود کمک کند.

سامانه کاشت حلزونی که در حال حاضر رایج است، از یک یا چند میکروفن خارجی بهره می برد. این میکروفن ها در کناره گوش قرار می گیرند. صدای دریافت شده از این میکروفن ها از یک پردازشگر صحبت عبور کرده و به این ترتیب فقط صداهایی که به حرف های انسان مربوط است انتخاب می شوند. این صداها در مرحله بعدی به سیگنالهای تبدیل شده و این سیگنالها از طریق یک سری الکترود به عصب شنوایی منتقل می شود. در نتیجه فرد قادر به شنیدن صداهای افراد حاضر در محیط اطرافش خواهد بود.

این دستگاه جدید شباهت ها و تفاوت هایی با کشات حلزونی دارد. این دستگاه دراای یک میکروفن است که می تواند صداها را دریافت و آنها را به سیگنال تبدیل کند. اما بر خلاف کاشت حلزونی، این صداها به عصب شنوایی منتقل نمی شود و در عوض از طریق بلوتوث به یک مدار که بر روی زبان فرد ناشنوا قرار می گیرد اراسل می شود. وقتی فرد ناشنوا زبانش را بر این دستگاه فشار می دهد، یک سری الکترود، از سیگنالهای دریافتی از میکروفن برای تحریک بخش های مختلف زبان فرد استفاده می­کنند. گفتنی است سطح زبان انسان دارای انبوهی از عصب های مختلف است.

این دانشمندان اعلام کرده اند که فرد می تواند با آموزش کافی نحوه ارتباط دهی این تحریکات با واژگان مختلف را بیاموزد. این پژوهشگران سامانه زبانی ویژه نانشوایان را همانند خط بریل ویژه نابینایان می دانند.

اما این سامانه مزیت هایی نیز دارد. نخست اینکه برای به کار بردن آن نیازی به جراحی نیست و هزینه آن نیز به مراتب کمتر از کاشت حلزونی است. همچنین نیازی به تحریک عصب شنوایی فرد نیز وجود ندارد.

به هر حال به نظر می رسد که این سامانه هنوز در مراحل اولیه کار باشد. این تیم پژوهشی در حال حاضر به بررسی اعصاب مختلف موجود در زبان برای افزایش کارایی این شیوه نوین هستند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا