ربات بازرس برای تونلهای برق فشار قوی ساخته شد

ابوالفضل حسنی مدیرعامل شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس در گفتگو با مهر گفت: بازرسی از داخل تونل‌های انتقال برق فشار قوی و تشخیص عیوب و موارد غیر مجاز از جمله ریزش دیواره تونل، ریزش آب، حرارت بالا، انتشار گاز، آتش‌سوزی، حضور حیوانات موذی، حضور افراد غیر مجاز و … باعث شد که بتوانیم ربات بازرس تونل‌های شبکه انتقال و فوق توزیع را طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه این محصول در راستای رفع نیاز برق منطقه ای تهران و بر اساس انعقاد قراردادی ساخته شده است، بیان کرد: از این ربات جهت بازرسی انواع تونل‌های تاسیسات شهری، معادن و … استفاده می شود.

حسنی با اشاره به ویژگی‌ها و مزایای این ربات بازرس گفت: این ربات که برای اولین بار در ایران ساخته شده، می تواند تونل را به صورت اتوماتیک بازرسی کرده و یا با استفاده از دستگاه کنترل پنل توسط اپراتور جهت انجام بازرسی از نقاط خاص کنترل شود.

وی ادامه داد: طی هر بازرسی، کلیه تصاویر دریافتی از تونل از طریق تکنولوژی پردازش تصویر با تصاویر قبلی مقایسه شده و هرگونه تغییر در ظاهر تونل را به عنوان عیوب در نظر می گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان گفت: همچنین وضعیت حرارت کابل‌ها و آتش سوزی احتمالی از طریق پردازش تصاویر دریافتی از دوربین حرارتی نصب شده روی این ربات کنترل می‌شود. میزان انتشار انواع گازها، دود، درجه حرارت و رطوبت نیز توسط سنسورهای نصب شده روی ربات بررسی می شوند.

وی با بیان اینکه تصاویر تونل به همراه داده های بدست آمده از پردازش تصویر و سنسورها به صورت آنلاین روی دستگاه کنترل پنل نمایش داده می شوند، خاطر نشان کرد: به محض مشاهده هر گونه عیب در تونل، ربات اپراتور را توسط آلارم مطلع می کند و در نهایت گزارش بازرسی به صورت اتوماتیک ارائه خواهد شد.

حسنی اضافه کرد: بدین ترتیب ضمن حذف خطر حضور نیروی انسانی در تونل، بازرسی در هر لحظه ممکن شده و خسارات احتمالی ناشی از خطا در بازرسی یا بازرسی دیر هنگام به شدت کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نمونه این ربات در تونل «سرن» نیز مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: ربات‌های مشابهی که در سایر کشورها ساخته شده اند، در تونل‌های ایران قابل استفاده نیستند. زیرا زیر ساخت‌ تونل‌ها در ایران استاندارد نبوده و دارای پیچ و خم و شیب زیادی است. همچنین فضای این تونل ها کوچک و تجهیزات داخل آن به صورت مرتب نصب نشده اند. لذا عبور ربات‌های خارجی که برای تونل‌های بدون پیچ و شیب با قطر بزرگ طراحی شده اند از داخل چنین تونل‌هایی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت و راه اندازی این ربات در داخل، حدود ۰.۱ قیمت نمونه چینی آن است، گفت: در حالی که خدمات پس از فروش برای ربات‌های خارجی با توجه به تحریم ها یا غیر ممکن یا بسیار گران خواهد بود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: همچنین به دلیل اینکه تاکنون افراد در تونل ها عمل بازرسی را انجام می دادند و در این راستا خطای انسانی، عدم کیفیت نتیجه بازرسی و… وجود داشت به همین منظور استفاده از ربات می تواند این مشکلات را از بین ببرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تونلهای دیگر نیز در حال انعقاد قرارداد هستیم، گفت: ما اکنون به جمع تولید کنندگان ربات بازرس تونل همچون چین، اتریش، ژاپن پیوستیم.

وی در خصوص صادرات گفت: بنا داریم در ابتدا نیاز کشور را به این رباتهای بازرس برطرف کنیم و سپس برنامه های صادراتی داشته باشیم.

این ربات در اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا