ترکیه نخستین هواگرد شهری خود را با موفقیت آزمایش کرد

این شرکت که در زمینه‌ی ساخت پهپاد فعالیت دارد، پرنده‌ی عمودپرواز «جزری» را یک سال پس از معرفی مقدماتی آن در ژانویه‌ی ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۸) آزمایش می‌کند.

به نوشته‌ی eVTOL، ویدیوی منتشر شده توسط این شرکت، هواگرد چهارموتوره (کوادکوپتر) را نشان می‌دهد که پروازهای روزانه و شبانه‌ی خود را در مرکز ملی تولید و تحقیق‌وتوسعه‌ی سیها بایکار ترکیه (Baykar National SİHA R&D and Production Center) انجام می‌دهد.

به گفته‌ی بایکار، آزمایش پرواز این پرنده‌ی ۲۳۰ کیلوگرمی با اتصال به زمین در ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریور) انجام شده و سپس در ۱۴ و ۱۵ سپتامبر (۲۴ و ۲۵ شهریور) این شرکت موفق شد هواگرد خود را آزادانه و بدون اتصال تا ارتفاع ۱۰ متر به پرواز درآورد. ویدیوی منتشر شده از این آزمایش را در اینجا ببینید.

«سلجوق بایراکتار» (Selçuk Bayraktar) مدیر فنی بایکار گفت: «این شرکت برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر اقدام خواهد کرد تا پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار را آزمایش کند.»

او با اشاره به اینکه شرکت عجله‌ای برای ارائه‌ی این محصول در بازار ندارد، افزود: «اگرچه استفاده‌ی تفریحی از این هواگرد طی ۳ تا ۴ سال آینده ممکن خواهد بود اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که استفاده‌ی گسترده از آن برای جابه‌جایی هوایی شهری، حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد.»

«اوزان یاگچی» (Ozan Yağcı) مدیر پروژه‌ی شرکت بایکار نیز در این زمینه گفته بود: «پیش از اینکه ده‌ها نمونه‌ی این محصول بتواند در هوا پرواز کند، همه چیز باید به طور منظم تعریف شود. این کار بسیار دشوار است، زیرا هیچ استانداردی وجود ندارد و همه در این زمینه تازه‌کار هستند. به این ترتیب برطرف کردن نقص‌های موجود در این بخش هوانوردی زمان‌بر است.»

شرکت بایکار نمونه‌ی اولیه‌ی «جزری» را اواخر سپتامبر (اوایل مهر ۱۳۹۹) سال گذشته در جریان نمایشگاه Teknofest استانبول رونمایی کرد. این هواگرد تک صندلی، با باتری لیتیوم-یون از هشت موتور جریان مستقیم بهره می‌برد که مداومت پروازی ۱ ساعت دارد و قادر است تا مسافت ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر، با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

گفتنی است نام این هواگرد از نام دانشمند و مخترع مسلمان قرن ششم هجری قمری، «بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری» گرفته شده که اهل بخشی از میان‌رودان واقع در ترکیه‌ی امروزی بود و پدر علم رباتیک جهان شناخته می‌شود.

پرواز هواگرد شهری جزری در حالی انجام می‌شود که شرکت‌های دیگری نیز در جهان مشغول توسعه‌ی هواگردهای شهری الکترونیکی خود هستند. از جمله تویوتا طی هفته‌های گذشته نخستین هواگرد سرنشین‌دار خود را به پرواز درآورد و هیوندای نیز با ورود به انجمن تولیدکنندگان هوانوردی عمومی، گام‌های تازه‌ای در این زمینه برمی‌دارد. پیشرفت‌ها در این حوزه تا جایی است که ایرباس و بویینگ در بیانیه‌ای مشترک خواستار وضع هرچه سریع‌تر قوانین مورد نیاز برای کنترل صحیح ترافیک هوایی آینده شده‌اند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا