روزجهانی کتاب الکترونیک

  • روزجهانی کتاب الکترونیک

روز جهاني كتاب الكترونيك هرسال در 28 شهريور يا 18 سپتامبر برگزار مي‌شود و به روز جشن جهاني داستان‌‌سرايي مشهور است. اولین روز جهانی کتاب‌خوانی الکترونیکی در سال ۲۰۰۴ توسط شرکتی به نام راکوتن اوردرایو برگزار شد. فعالیت این شرکت درزمینه ایجاد نسخه‌های دیجیتال از کتاب‌های محبوب بود. وان‌درایو (OneDrive) زیرمجموعه این شرکت، در آن زمان بزرگترین منبع کتاب‌های الکترونیکی در آمریکا بود که با هزاران ناشر همکاری داشت.

کتاب‌های الکترونیک برخلاف کتاب‌های چاپی آسیب‌پذیر نیستند و جای زیادی را اشغال نمی‌کنند. درواقع با وجود این فناوری می‌توان چند کتابخانه بزرگ را همه‌جای جهان به همراه خود داشته‌باشیم. تنها کافی است ابزار مناسبی مانند یک کتابخوان یا تبلت و اپلیکیشن مناسب مطالعه کتاب به همراه داشته‌باشید. از زاویه‌ای دیگر، دیجیتالی شدن کتاب‌ها می‌تواند نابودی آنها را برای همیشه غیرممکن سازد زیرا همواره یک نسخه از آن را می‌توان در گوشه‌ای از جهان پیدا کرد.

  • شروع به كار نخستین ساعت هسته ‏اي جهان

پس از هفت سال تلاش و كوشش شبانه‏روزي توسط جمع زيادي از برجسته‏ترين ساعت‏سازان روسي، انگليسي و امريكايى، اولين ساعت هسته‏اي جهان، در روز هجدهم سپتامبر 1957م در بندر نيويورك امريكا، در يك آزمايشگاه بزرگ اين شهر ساخته و مشغول كار شد. اين ساعت كه از وجود آن در موارد بسيار دقيق و در آزمايشگاه‏هاي مختلف استفاده مي‏شود در هر سي‏صد سال، تنها پنج ثانيه جلو يا عقب خواهد رفت.

  • كشف جسد عظيم الجثه ماموت در شمال سيبری

ماموت (به انگلیسی: Mammoth) پستانداران گیاهخوار ومنقرض‌ شده و گونه‌ای فیل فسیل شده هستند که با فیلهای امروزی نسبت دارند و در آغاز دوران چهارم زمین‌ شناسی از ۴/۸ میلیون سال پیش تا ۴۵۰۰ سال پیش بعد از انقراض دایناسورها در اروپا و شمال آسیا همانند سیبری می‌زیسته و بدنش از موهای بلند پوشیده بوده و عاج طویل و پیچداری داشته‌است.

  • به تصوير درآمدن اولين فيلم كارتوني و ايجاد پديده نوين هنر هفتم

در سال 1928 دیسنی با ارائه اولین فیلم کارتونی بانام «میکی موس» خود را به تمام جهانیان معرفی نمود. اصلی ترین محصولات والت دیسنی مشتمل بر فیلم های انیمیشن و شخصیت های کارتونی و نیز دنیای والت دیسنی (دیسنی لند) که در سال 1955 گشایش یافت تصویر روشن و واضحی را از فرهنگ قرن بیستم برای ما مشخص می سازد. دیسنی یکی از موثرترین انسانهای زمان خود است.

  • تولد ژان فوکو

ژان برنارد لئون فوکو متولد  ۱۸ سپتامبر ۱۸۱۹ در پاریس بود. وی فیزیک‌دان اهل فرانسه است.وی با کشف  جریان گردابی یا جریات‌های فوکو، سنجش سرعت نور، اثبات چرخش زمین به دور خود شهرت یافت. فوکو در ۱۱ فوریه ۱۸۶۸درگذشت.

  • تولد ابوسهل كوهي

ابوسهل كوهي رياضي‏دان و منجم ايراني، بيشتر روزهاي عمرش را در مراكز علمي شهر بغداد كه در آن عصر از رونق علمي برخوردار بود، به مطالعه و تحقيق، سپري كرد و نزديك به سي سال به رَصد ستارگان و مسايل مربوط به آن‏ها پرداخت. ابوسهل كوهي در نتيجه‏ تحقيقات خود، موفق به ساخت رصدخانه ‏اي شد كه مورد استفاده دانشمندان پس از او قرار گرفت. از كتاب‏هاي متعدد او، صنعت اُسطُرلاب و دواير حماسه قابل اشاره‏ اند.

  • درگذشت حسین بیک‌زاده شکوئی

حسین بیک‌زاده شکوئی متولد  ۹ آذر ۱۳۱۲ خورشیدی در تبریز بود. وی جغرافی‌دان معاصر ایرانی و بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی) و استاد سابق دانشگاه تربیت مدرس است. وی در سومین دوره جایزه ملی چهره‌های ماندگار ایران، به عنوان چهره ماندگار جغرافیا برگزیده شد.او در ۲۸ شهریور ۱۳۸۴ خورشیدی در تهران در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا