عصاره زیتون در پایه عسل، مکمل غذایی مناسب برای بیماران سرطانی

 این دستاورد در قالب رساله دکترای عمومی دانش آموخته دانشکده داروسازی این دانشگاه به دست آمد.علیرضا کندری در این رساله به بررسی اثر سایتوتوکسیک (سمیت سلولی) عصاره های دو میوه زیتون و انجیر با نسبتی خاص در آب یا شربت عسل بر روی طیفی از سلول های سرطانی مختلف پرداخت.نتایج این رساله نشان داد که عسل به تنهایی اثر سایتوتوکسیک زیادی روی رده های سلولی ندارد.

عصاره های حاوی انجیر و زیتون که در پایه آبکی حل شده بودند نیز اثر سایتوتوکسیک قابل ملاحظه ای حتی در غلظت یک میلیگرم در میلی لیتر نداشتند.
در صورتی که عصاره های حاوی زیتون که در پایه عسل حل شده بود روی سلول ها، سمیت سلولی قابل ملاحظه ای داشتند با این تفاوت که این اثر روی سلول های سرطانی بسیار بارزتر از سلول نرمال مورد مطالعه بود.در این تحقیق ابتدا میوه های زیتون و انجیر از سایر قسمت های گیاه جدا و سپس از میوه های تکه تکه شده توسط اتانول 70 درجه به روش ماسراسیون به مدت 48 ساعت عصاره گیری شد.

مقادیر مناسبی از عصاره های خشک شده در آب مقطر استریل و شربت عسل به گونه ای حل شدند تا غلظت های لگاریتمی یک، 0.1 و 0.01 میلیگرم در میلی لیتر تهیه شود.عصاره این میوه ها در برابر چهار رده سلولی سرطانی و رده سلولی نرمال انسانی مورد ارزیابی قرار گرفتند هرچند در این گزارش تاکید شده که مطالعات بیشتری نیاز است تا اثرات قطعی این رژیم کمکی را واضح تر نشان دهد.

این رساله دکترا به راهنمایی دکتر حجت صادقی و دکتر غلامرضا اصغری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان حدود 13 هزار دانشجو و 600 عضو هیات علمی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا