گامی بلند برای تولید داروی ضد ویروسی کووید-19

بیماری کووید-19 توسط ویروسی به نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود که ازنظر ساختار مشابه دو ویروس دیگر است که هر یک، در سال‌های پیش، اپیدمی‌هایی را رقم زده بودند: SARS-CoV که باعث شیوع بیماری سارس در سال 2003 شد و MERS-CoV که شیوع سندرم تنفسی خاورمیانه در سال 2012 را رقم زد.
دانشمندان دانشکده داروسازی دانشگاه مریلند آمریکا در گزارش تحقیقات مولکولی خود از سه ویروس فوق، یک مسیر احتمالی را برای تولید داروهای جدید ضد ویروسی برای مبارزه با هر سه بیماری فوق فراهم کرده‌اند. این درحالی است که در حال حاضر، هیچ درمان یا دارویی موثری برای هیچ‌یک از این بیماری‌های ویروسی فوق وجود ندارد.
این محققان یک پروتئین ویروسی را مورد بررسی قرار دادند که نقش مهمی در توانایی ویروس‌های فوق برای تکثیر خود در بدن انسان دارد. این پروتئین همچنین در شکست سیستم ایمنی بدن میزبان نقش مهمی دارد و به همین دلیل، می‌تواند به‌عنوان هدف ویژه‌ای برای درمان‌های دارویی بالقوه در نظر گرفته شود.
پروتئین فوق که درواقع، آنزیمی مانند آنزیم پروتئیناز پاپائین است، PLPro نام دارد و در ویروس‌های SARS-CoV-2 و SARS-CoV تقریباً یکسان است، اما در MERS-CoV کمی تفاوت دارد.
اخیراً و در عکسی که برای اولین بار به‌وسیله اشعه ایکس ساختاری از این آنزیم گرفته شده است، شکلی مانند یک دست که دارای انگشت شست، سایر انگشتان و کف است، به‌دست‌آمده است که ناحیه فعال آن بر اساس همین شکل به وجود می‌آید.
محققان دانشگاه مریلند کشف کردند که ایجاد تغییرات اندک در pH محیط می‌تواند شکل این آنزیم را از طریق فرایند شناخته‌شده‌ای به‌عنوان پروتوناسیون تغییر دهد. در این فرایند، یون‌های هیدروژن به برخی از واحدهای اسید آمینه موجود در پروتئین متصل می‌شوند و با تغییر شکل آن، کارکردش را مختل می‌نمایند.
بدین ترتیب، محققان با کشف فوق توانسته‌اند راهی را برای طراحی داروهای جدید ضد ویروس‌های کرونا ارائه دهند که بر اساس تغییر شکل دادن ویروس فوق عمل کرده و کارایی آن را در نفوذ به سلول‌های بدن از بین می‌برد.
این یافته‌ها، امیدهای تازه‌ای را برای یافتن داروی ضد ویروسی موثر برای درمان کووید-19 به وجود آورده است.
 

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا