تولید جوهر کشسان رسانا برای فناوری‌های پوشیدنی جدید

 جوهر کاربردی جدید دانشگاه توکیو را می‌توان در پوشاک الکترونیکی از جمله لباس ورزشی و لباس زیر که برای اندازه‌گیری طیف وسیعی از شاخص‌های زیستی مانند ضربان قلب و انقباض ماهیچه‌ها طراحی می‌شوند، استفاده کرد.در حال حاضر قطعات الکترونیکی چاپی از جمله ترانزیستورها، دیودهای نوری و پنل‌های خورشیدی روی پلاستیک یا لایه‌های کاغذی قابلیت چاپ دارند، اما این لایه‌ها باید محکم و سفت باشند.

فناوری‌های پوشیدنی از مواد انعطاف‌پذیر و کشسان تولید می‌شوند و چاپ قطعات الکترونیکی روی آنها نیازمند جوهری رسانا و کشسان است که فرایند چاپ آن آسان باشد.

تاکاو سومیا به همراه تیم تحقیقاتی‌اش یک نوع جوهر رسانای کشسان را تولید کرده که به آسانی روی محصولات نساجی چاپ می‌شود. این جوهر از ذرات نقره، حلال‌های آلی، لاستیک فلوئور و فلوئور سورفاکتانت تشکیل شده است.این جوهر حتی هنگامی که بیش از سه برابر اندازه اصلی خود کش می‌آید خاصیت رسانایی بالایی دارد. این خاصیت رسانایی بیشتر از مقداری است که تاکنون در رساناهای کشسانی گزارش شده است.

این گروه تحقیقاتی به کمک جوهر کشسانی جدید مدار ترانزیستور آمپلی‌فایر آلی را روی یک حسگر فعالیت عضلانی یک لباس ورزشی چاپ کردند. به گزارش ایسنا، این دستاورد در مجله Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا