درحوزه فرهنگ مد،سدشکنی کرده ایم

 آیین انعقاد تفاهم‌نامه میان انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در زمینه همکاری مشترک آموزشی، روز سه‌شنبه بیست‌وپنجم شهریور ماه سال جاری برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مهندس حمید یوسفی، مدیر انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران ودیگر معاونان و مدیران دو مجموعه حضورداشتند.

ایمانی خوشخو با اشاره به تاریخ پوشش و فرهنگ مد بعد از انقلاب اسلامی؛ گفت: اواخر دهه هفتاد بود که جنجالی در حوزه مد و پوشاک در نهادهای فرهنگی کشور به وجود آمد که پوشش و لباس‌هایی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد که مطابق با نگرش جمهوری اسلامی نیست. در همین راستا بحثی میان نهادهای فرهنگی مطرح شد که در نهایت دولت مصوبه‌ای را در این زمینه تصویب کرد و بر همین اساس برای تمام دستگاه‌ها یک مسوولیت در نظر گرفته شد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این امر شد و یک گارگروه برای انجام برخی فعالیت‌ها نظیر برگزاری جشنواره‌ها در زمینه مد و پوشاک شکل گرفت. در واقع ما در این مسیر سدشکنی کردیم  و به اعتقاد من اگر انسان در جامعه محور اصلی است، به موازات آن مد و لباس هم باید مولفه بسیار مهمی تلقی شود.

به گفته ایمانی از آنجایی که پوشش نماد شخصیت و فرهنگ است، در اغلب کشورهای پیشرو لباس کودکان اهمیت زیادتری نسبت به دیگر پوشش‌ها دارد؛ آن‌ها معتقدند پوشاک برای کودکان مانند قالبی است که فرد در آن شکل می‌گیرد و اگر این قالب از هر نظر استاندارد نباشد شخصیت‌ها استانداردی هم وارد جامعه نخواهد شد. مانند این است که اگر قالبی شکل بگیرد دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد. متاسفانه این دیدگاه در کشورما هنوز جا نیفتاده است.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های این پارک گفت: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این پارک حمایت از بنیادها و انجمن‌های گوناگون است. محور اصلی تفاهم‌نامه‌‎های ما آموزشی است و با توجه به اینکه موضوع لباس در نقشه مهندسی کشورمان اهمیت زیادی دارد و نیاز به جریان‌سازی سازنده هم در خصوص این موضوع به شدت حس می‌شود. 

جریان‌سازی فرهنگ در بحث مد و لباس ضروری است

یوسفی ضمن اشاره به فعالیت‌های انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران گفت: بالغ بر یک سال است که انجمن پوشاک و مدارس فعالیت خود را آغاز کرده است. در واقع ما نخستین انجمنی هستیم که موفق به اخذ مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌ایم و هدف این انجمن جریان‌سازی فرهنگ در بحث مد و لباس است.

وی افزود: به اعتقاد من جریان‌سازی برای یک مولفه فرهنگی نیاز به زمان دارد به همین دلیل برنامه‌ریزی بلندمدتی باید برای آن چیده شود و دراینجا جریان‌سازی در باب پوشاک هم باید از سنین کودکی صورت گیرد.

به گفته یوسفی، یکی از اهداف این انجمن ساماندهی تولیدات کودک و نوجوان در حوزه پوشاک است و در نخستین گام این مسیر باید به نوع لباس در فرم‌های مدرسه توجه کرد.

مدیر انجمن انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران تاکید کرد: ما قصد داریم با استانداردسازی لباس فرم مدارس و در دیگر زمینه‌ها، پوشاک کودکان را استانداردسازی کنیم. در حقیقت ابتدا باید استانداردهای فعلی را بازنگری  کرده و بعد تلاش  کنیم که در بخش‌های مختلف نظیر آموزش، سلامت و غیره فعالیت‎‌های موثری برای کودکان و نوجوانان به ثمر برسانیم.

در ادامه این مراسم پرسش‌هایی درباره اهمیت نگرش وزارت آموزش و پرورش در بحث پوشش دانش‌آموزان، از سوی دکتر علی حسنی-معاون پشتیبانی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی مطرح شد؛ اینکه آیا وزارت آموزش و پرورش، نهادی را برای نوع پوشش 14 الی 15میلیون دانش‌آموز، طراحی کرده است یا خیر؟ و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادرکننده مجوز است، اما فرهنگ‌سازی کردن این مولفه عملا بر گردن آموزش پرورش است. آیا این وزارت‌خانه در آیین‌‎نامه‌‎های خود جایگاهی به لباس و پوشش داده است یا خیر؟

یک انجمن یک اتاق فکر

یوسفی ضمن اشاره به پاسخ این پرسش‌ها درباره فعالیت‌های آموزش و پروش در زمینه فرهنگ‌سازی پوشش مدارس گفت: گفتنی است آموزش وپرورش نهادی را با عنوان سازمان دانش‌آموزی برای فرآیندهای فرهنگی در نظر گرفته است که موضوعی مانند پوشش مدارس یکی از موضوعات مورد بررسی این سازمان است و انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، نقش اتاق فکر برای این سازمان را بازی می‌کند. در واقع این انجمن بر اساس ظرفیت‌‎ها و دستورالعمل‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدنظر قرار داده است، دست به عمل می‌زند. اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط هم جزو کارگروه‌های این انجمن به شمار می‌روند.

حقایقی از تاثیر جنس پارچه ها برسلامت

به گفته یوسفی، برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که جنس پارچه‌های مورد استفاده در لباس مدارس برای سلامتی دانش‌آموزان مفید نیست و احتمال ابتلا به انواع بیماری را افزایش می‌دهد که معضل اصلی در تولید همین مساله است. همچنین متاسفانه آن جذابیتی که پوشاک مدارس باید داشته باشد، در فرم‌های فعلی یافت نمی‌شود که امیدواریم با تلاش های انجمن و همکاری ها و حمایت های پارک ملی و علوم وفناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این مشکلات نیز مرتفع شود.

گفتنی است در پایان این مراسم تفاهم‌نامه ای بین انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در زمینه همکاری مشترک آموزشی به امضا رسید.

گزارش:مهتاب دمیرچی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا