برگزاری آزمون نظام قدیم در سال آینده قابلیت اجرایی ندارد

فاطمه زرین آمیزی در گفت و گو با ایرنا درباره حذف کنکور نظام قدیم از کنکور ۱۴۰۰، اظهار داشت: در آزمون سراسری ۹۹ از کل جمعیتی که شرکت کردند حدود ۸۴ درصد داوطلب نظام جدید (۹۷۰ هزار نفر) در کل گروه های آزمایشی و ۱۶ درصد نظام قدیم (۱۹۶ هزار نفر) بودند.

وی با اشاره به درصد داوطلبانی که در سنوات گذشته دانش آموخته شده بودند، افزود: از نظر توزیع داوطلبی، ۵۶ درصد داوطلبان دانش آموخته سال جاری، ۲۳ درصد دانش آموخته سال قبل، ۸ درصد دانش آموخته ۲ سال قبل و ۱۳ درصد هم دانش آموخته چهار سال قبل و بیشتر بودند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به کاهش داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهای ۲ تا ۳ سال گذشته، پیش بینی می کنیم برای کنکور ۱۴۰۰ این ۱۶ درصد نظام قدیم کنکور سراسری ۹۹ به هشت درصد یا کمتر تقلیل یابد.

زرین آمیزی بیشترین آمار داوطلبان نظام قدیم را در گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور ۹۹ اعلام کرد و گفت: شورای سنجش و پذیرش ۲ سال قبل با برگزاری ۲ بار کنکور برای داوطلبان نظام قدیم موافقت کرد که آخرین دوره آن در کنکور سراسری ۹۹ بود. همچنین در کنکور سراسری ۹۹، ۲ نوع سوال برای داوطلبان نظام قدیم و جدید طراحی شد که البته بیشتر داوطلبان نظام قدیم، در کنکور نظام جدید شرکت کردند.

این مقام مسوول سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: با توجه به جمعیت کم داوطلبان نظام قدیم از نظر تاثیر محتوای دروس، این موضوع با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور همخوانی ندارد؛ بنابراین برگزاری آزمون نظام قدیم قابلیت اجرایی شدن در کنکور ۱۴۰۰ نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای آخرین بار سال گذشته درباره برگزاری آخرین دوره آزمون نظام قدیم تصمیم گیری کرد؛ از سوی دیگر، جمعیت داوطلبان نظام قدیم آن قدر قابل توجه نیست که قسمت اعظم کنکور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

زرین آمیزی افزود: اگر قرار باشد همچنان تنوع سوالات و تفاوت نظام آموزشی وجود داشته باشد و همترازی هر دو نظام را رعایت کنیم، همخوانی با ۲ سند یاد شده امکانپذیر نیست.

به گزارش ایرنا، در چند سال گذشته داوطلبان نظام قدیم کنکور خواهان ادامه برگزاری این آزمون بودند و تا زمانی که حساب کاربری اینستاگرام منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فعال بود بارها با داغ کردن هشتگ هایی، خواهان برگزاری کنکور نظام قدیم بودند. شورای سنجش و پذیرش دانشجو آخرین بار در سال ۹۷ اعلام کرد کنکور نظام قدیم ها در سال ۹۸ و آخرین دوره آزمون برای آنها در سال ۹۹ برگزار می شود با این تفاوت که در کنکور امسال، داوطلبان حق انتخاب نظام قدیم یا جدید را با توجه به طراحی ۲ نوع سوال داشتند. به نظر می رسد از سال آینده آزمون ۱۴۰۰ فقط با طراحی یک نوع سوال برای داوطلبان نظام جدید برگزار شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا