توسعه یک آزمایش آنتی‌بادی حساس برای تشخیص کووید19

آزمایش آنتی‌بادی برای ویروس عامل کووید-۱۹ که توسط محققان دانشگاه "تگزاس" در آستین ساخته شده، دقیق‌تر از سایر آزمایش‌های آنتی بادی است و می‌تواند تعداد بسیار بیشتری از نمونه‌های اهدا کنندگان را با هزینه بسیار کمتر از هزینه استاندارد آزمایشات آنتی‌بادی که در حال حاضر استفاده می‌شود، بررسی کند.

می‌توان از این آزمایش برای شناسایی دقیق مناسب‌ترین افراد اهدا کننده برای درمان پلاسما استفاده کرد همچنین می‌توان از آزمایش مذکور برای اندازه‌گیری میزان کارایی واکسن‌های در حال توسعه و سایر روش‌های درمانی در ایجاد پاسخ ایمنی بدن نیز استفاده کرد.

محققان این مطالعه به سرپرستی "جیسون لاویندر"(Jason Lavinder) آزمایش جدید آنتی بادی را برای کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ایجاد کردند.

لاویندر گفت: اکنون می‌توانیم از آزمایشات خودکار بسیار مقیاس پذیر برای بررسی ایمنی مبتنی بر آنتی بادی برابر کووید-۱۹ برای صدها اهدا کننده در یک زمان استفاده کنیم.

آزمایش استاندارد آنتی بادی کووید-۱۹ میزان آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس(VN) را که در خون گردش می‌کند اندازه گیری می‌کند، زیرا این امر ارتباط تنگاتنگی با ایمنی دارد. با این حال، این نوع آزمایش آنتی‌بادی به طور گسترده‌ای در دسترس نیست زیرا از نظر فنی پیچیده است و انجام و تجزیه و تحلیل آن روزها زمان می‌برد. علاوه بر آن باید در آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح ۳ انجام شود.

بنابراین محققان به دنبال نوع دیگری از آزمایش‌ها به نام "سنجش‌های الیسا"(ELISA assays) بودند که می‌تواند با سهولت نسبی و با بهره وری بالا اجرا و انجام شود و به طور گسترده‌ای در آزمایشگاه‌های بالینی در سراسر جهان در دسترس و مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش‌های الیسا یا سنجش‌های جذب کننده سیستم ایمنی مرتبط با آنزیم، بررسی می‌کنند که آیا آنتی بادی علیه پروتئین‌های خاص کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ وجود دارد یا خیر و یک اندازه گیری دقیقی از کمیت آنتی بادی تولید شده ارائه می‌دهد. هدف از این مطالعه آزمایش این فرضیه بود که سطح آنتی بادی‌هایی که دو ناحیه از پروتئین میخ مانند ویروس را هدف قرار می‌دهند، با سطح آنتی بادی خنثی کننده ویروس ارتباط دارند یا خیر.

محققان دریافتند که آزمایش‌های الیسا دارای دقت ۸۰ درصد یا بیشتر در اندازه گیری سطح آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس برای پلاسمای بهبودی کووید-۱۹ است.