دیستروفی ماهیچه‌ای بیماری که شاید درمان شود

از روش دستکاری ژنتیک کریسپر تا به حال برای درمان یا کاهش اثرات مخرب برخی بیماری‌ها استفاده شده است. زیرا با این روش می‌توان تغییراتی در دی ان ای انسان‌ها انجام داد تا دی ان ای های معیوب حذف یا اصلاح شوند. این بار محققان دانشگاه کالیفرنیا از این روش دستکاری ژنتیک برای تغییر دادن آر ان ای ها به جای دی ان ای ها استفاده کرده اند.

استفاده از این روش تازه موجب نابودی برخی مولکول‌های سمی و کاهش تجمع آنها در بدن شده است. این دستاورد تازه علمی راه را برای درمان دیستروفی ماهیچه‌ای و کاهش مشکلات ناشی از آن هموار می‌کند.

ار ان ای ها در بدن مانند یک سرویس ارتباطی و مخابراتی عمل می‌کنند و اطلاعاتی را در مورد ژن‌های بدن به سلول‌های عامل تولید پروتئین منتقل می‌کنند و از این طریق به مدیریت فرایند مذکور کمک می‌کنند. اگر ار ان ای از الگوی درستی تبعیت نکند، تجمع پروتئین‌ها و برخی مواد دیگر در نقاط نامناسبی از سلول‌های بدن رخ می‌دهد و در نتیجه اختلال‌هایی مانند اوتیسم و سرطان در بدن رخ می‌دهد.

در عین حال روش دستکاری ژنتیک کریسپر، از طریق هدایت آنزیمی به نام Cas۹ به برش دی ان ای های معیوب و غیرفعال سازی ژن‌های آنها کمک کرده و انتظار می‌رود شبیه سازی این فرایند مقابله با دیستروفی ماهیچه‌ای را نیز تسهیل کند.