با ایده‌های خلاق خود امنیت غذایی را تامین کنید

حدود 8 میلیارد نفر بر روی کره زمین زندگی می‌کنند. جمعیتی که هر ثانیه بیشتر می‌شود و نوید دنیایی با مشکلات بیشتر و کمبودهای مختلفی در حوزه تامین انرژی و آب و غذا می‌دهد. آینده‌ای که اگر با روش‌های نوین به سراغش نرویم قطعا روزهای خوب و درخشانی نخواهد بود. می‌گویند جنگ جهانی بعدی بر سر آب است. نیازی همه‌گیر و جهانی که با انتخاب مسیر اشتباه زندگی صنعتی بشر رو به نابودی است.

غذا، آب، انرژی‌های پایه‌ای، هوای پاک، محیط‌زیست و همه داشته‌هایمان را فدای زندگی صنعتی کرده‌ایم و کره زمین را به سمت نابودی می‌بریم. در این میان برخی محققان و پژوهشگران در حال بررسی یافتن کره دیگری برای زندگی انسان هستند و برخی از آنها در یک همکاری مشترک تلاش می‌کنند راه‌های فناورانه و خلاقی برای جبران این اشتباه و تامین نیاز بشر پیدا کنند.

سهم ایران از جمعیت 8 میلیاردی دنیا بیش از 80 میلیون نفر است. سهمی قابل توجه که وظیفه فعالان عرصه علم و فناوری را سنگین می‌کند. کاری که باید به تامین نیاز آنها منجر شود. نیازهای اساسی و اولیه انسان که رابطه مستقیمی با سلامت آنها دارد.

این هدف به یک موضوع چالش تبدیل شد و همه دانش‌بنیان‌ها هم به آن دعوت شدند. افراد خلاق و ایده‌مند هم می‌توانند بیایند و در این چالش بزرگ شرکت کنند. فراخوانی برای «بررسی راه‌کارهای نوین جهانی زیست‌فناوری در بوم امنیت غذایی».

هدف از انتشار این فراخوان توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بررسی راه‌کارهای نوین زیست‌فناوری در تامین امنیت غذایی در تمام زنجیره غذایی مانند نهاده‌های کشاورزی، زراعت، دام، طیورو آبزیان، صنعت عذا و فرآوری مواد غذایی و غیره است.

امنیت غذایی عبارت است از «دسترسی همه افراد به غذای سالم و کافی در همه وقت برای زندگی سالم و فعال.» این فراخوان هم به دنبال تامین این همین هدف با کمک تجارب جهانی و مطالعه برنامه‌های اجرا شده در کشورهای دیگر است.

بررسی نقش زیست فناوری در بهبود زنجیره ارزش تامین مواد غذایی، بررسی تجربه سایر کشورها در استفاده از زیست‌فناوری در تامین امنیت غذایی، بررسی روشها و راه‌کارهای نوین زیست‌فناوری در دستیابی به امنیت غذایی و ارائه پیشنهادات مرابط و بررسی ابعاد اقتصادی و مزایای استفاده از روش‌های نوین زیست‌فناوری در تولید غذا هم اهداف در نظر گرفته شده برای این طرح است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به آدر اینترنتی http://biodc.isti.ir/ مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا