واکسنی که به جای تزریق باید استنشاق شود

 محققان انگلیسی تصمیم دارند آزمایشی کوچک برای مقایسه عملکرد دو واکسن بالقوه ویروس کرونا انجام دهند که به جای تزریق، افراد آن را استنشاق می‌کنند.

در همین راستا روز گذشته پژوهشگران امپریال کالج لندن و دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای اعلام کردند برای تست این واکسن که با همکاری یکدیگر توسعه داده‌اند یک آزمایش بالینی با حضور ۳۰ نفر انجام می‌دهند.

در این آزمایش بالینی قطرات واکسن به شکل آئروسل یا مه و به وسیله دستگاه نبولایزر و ماسک یا ابزارهایی مشابه به بدن داوطلبان منتقل می‌شود. از همین شیوه برای انتقال داروهای آسم به بدن نیز استفاده می‌شود. نکته مهم در این روش آن است که دستگاه تنفسی افراد به طور مستقیم هدف گرفته می‌شود.

البته این دانشگاه‌ها مشغول آزمایش بالینی واکسن‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر هستند، اما این فرایند خاص برای بررسی تاثیرگذاری واکسن در حالت استنشاقی انجام می‌شود.

دکتر کریس چیو از امپریال کالج لندن و محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: شواهد ما نشان می‌دهد انتقال واکسن آنفلونزا به وسیله اسپری دماغی می‌تواند از افراد در برابر این ویروس محافظت کند و همچنین انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.

چیو معتقد است چنین روشی درباره کووید ۱۹ نیز کارآمد است.او در ادامه بیانیه می‌نویسد: بررسی تاثیرگذار بودن انتقال مستقیم واکسن به دستگاه تنفسی در مقایسه با تزریق آن به ماهیچه، برای ما اهمیت زیادی دارد.در حال حاضر افراد بین ۱۸ تا ۵۵ سال برای شرکت در این آزمایش بالینی استخدام می‌شوند و محققان امیدوارند تا در آینده نزدیک واکسیناسیون مردم در لندن را آغاز کنند.

پژوهش‌های قبلی نشان داده بود انتقال واکسن از طریق استنشاق در مقایسه با تزریق به دوز کمتری نیاز دارد.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا