الگوریتمی جدید برای ضدتصادف کردن اتومبیل‌های خودران

امروزه بحث استفاده از وسایل نقلیه خودران به شکلی گسترده در دنیا جریان دارد. اما موضوع «ایمنی» همچنان به‌عنوان یک چالش بزرگ برای چنین وسایل نقلیه‌ای مطرح است.

ازآنجاکه اتومبیل‌های خودران مشکلات انسانی نظیر از دست رفتن تمرکز یا خسته شدن را ندارند، به‌طورکلی این پتانسیل را دارند که از تعداد تصادفات رانندگی در جاده‌ها بکاهند. بااین‌حال، انسان‌ها در پاسخگویی سریع و مناسب به موقعیت‌هایی که قبلاً هرگز با آن روبرو نشده‌اند بسیار بهتر عمل می‌کنند.

به گفته متخصصان، اگرچه اتومبیل‌های خودران نمی‌توانند در تمام موقعیت‌های احتمالی ترافیکی آموزش ببینند، اما می‌توان چارچوبی برای آن‌ها فراهم کرد که همیشه یک مسیر بدون تصادف را انتخاب کنند. البته این به شرطی است که سایر رانندگان به شیوه‌ای قانون‌مند به رانندگی بپردازند.

در این رابطه، محققان دانشگاه فنی مونیخ واقع در کشور آلمان، الگوریتمی را ارائه داده‌اند که می‌تواند باعث شود وسیله نقلیه خودران باوجود برنامه‌ریزی خاصی که برای طی مسیر به آن داده شده است، دچار تصادف نشود.

الگوریتم فوق با فرض این‌که سایر رانندگان حاضر در ترافیک از موارد قانونی به‌درستی پیروی کنند، قادر است در صورت بروز یک اتفاق غیرمنتظره در مسیر، تمهیدات لازم برای تغییر مسیر و جلوگیری از تصادف را محاسبه نماید.

مجریان این پژوهش، رویکرد جدید را با موقعیت‌های واقعی ترافیکی که در سناریوهای شهری ثبت شده‌اند آزمایش کرده و نتایج حاصله را مجدداً در الگوریتم پیاده‌سازی کردند. آن‌ها مشاهده کردند که الگوریتم فوق در چنین شرایطی، هیچ مسیر ناامنی را پیشنهاد نمی‌کند.

با همه این‌ها، محققان آلمانی اظهار داشته‌اند که وسایل نقلیه خودران، تنها زمانی قابل تصویب و استفاده عمومی هستند که بتوانند با اطمینان بیشتری نسبت به رانندگان انسانی عمل نمایند و بدون شک، ارائه راهکاری نظیر همین الگوریتم، می‌تواند گامی مؤثر در این جهت باشد.

این یافته‌ها علمی و فنی را نشریه Nature Machine Intelligence منتشر کرده است.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا