این شهر ۳۷۰۰ ساله بر اثر زلزله نابود شده است

تیمی از پژوهشگران بین المللی در مطالعات اخیر خود موفق به کشف شواهدی از زلزله ای شدند  که حدود ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد رخ داده و موجب نابودی یک منطقه مسکونی شده است. به گفته محققان، این محوطه باستانی یکی از اولین زمین لرزه هایی است که در یک سایت باستان شناسی ثبت شده است.

لازم به توضیح است که این سایت باستانی در شمال فلسطین اشغالی قرار داشته و باستان شناسان  کاخی از تمدن کنعانی  در این محل کشف کرده اند. یافته های به دست آمده  این کاخ ، واقع در سایت باستانی تل کبری (Tel Kabri) ، شامل سالن های باشکوه ، انبارهای نگهداری مواد غذایی ، ده ها کوزه و شواهدی از برگذاری مراسم مذهبی و اعیاد باشکوه و مصرف زیاد گوشت حیوانات بود. همچنین نقاشی های دیواری موجود در کاخ گواهی بر روابط تجاری و فرهنگی با جزایر مدیترانه است.

با این حال ، مطالعه پژوهشگران نشان می دهد این  کاخ باستانی در یک گسل زمین شناسی واقع شده و شواهد موجود در آن حاکی از تخریب ناگهانی و متروک شدن است. بررسی های جدید باستان شناسان اثبات می کند که علت این موضوع، وقوع یک زمین لرزه شدید بود که کاخ را به دو نیم تقسیم کرده است. باستان شناسان اعلام کردند احتمالا پس از وقوع این زمین لرزه، مردم شهر را رها کرده و به منطقه دیگری مهاجرت کرده اند و به این ترتیب شهر مورد نظر برای همیشه متروک شد.

همزمان با مطالعه این شهر باستانی، گروهی از محققان این فرضیه را مطرح کردند که ممکن است این شهر بر اثر یک حمله خارجی از بین رفته باشد اما مطالعات بعدی نشان داد که فقدان شواهدی از تهاجم و جنگ از قبیل تیر ، علائم سوختگی و بقایای اجساد دفن نشده ، نشان می دهد که این شهر باستانی قطعا بر اثر زلزله از بین رفته است.

محققان همچنین آجرهای گلی از دیوارهای تخریب شده و استخوان های حیوانات را در خندق و زیر آوار یافتند که این موارد نیز نشان می دهد شهر مورد نظر بر اثر زلزله ویران شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله PLOS One  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.