چاپ سه بعدی قطعات موتورهای موشک‌ها

سر و کله فناوری نوظهور چاپ سه‌بعدی امروزه در همه جا پیدا می‌شود، از وعده‌های غذایی چاپ سه‌بعدی شده گرفته تا اعضای بدن انسان یا خانه‌های چاپ سه‌بعدی، این فناوری کاربردهای متنوعی دارد. اکنون ناسا اعلام کرده است که از این روش برای ساخت موشک‌های آینده خود استفاده خواهد کرد.

این پروژه "RAMPT" نام دارد و در تلاش است با استفاده از پودر فلز و لیزرها یک روش چاپ سه‌بعدی را برای تولید قطعات موتور موشک ایجاد کند. این روش جدید که به آن رسوب انرژی با دمیدن پودر گفته می شود، دارای مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها و زمان تولید است.

"درو هوپ" مدیر برنامه توسعه تغییر و تحول ناسا که بودجه پروژه "RAMPT" را تأمین می‌کند، گفت: این پیشرفت فناورانه قابل توجه است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا سخت‌ترین و گران‌ترین قطعات موتور موشک را با قیمت کمتری نسبت به گذشته تولید کنیم.

وی افزود: علاوه بر این، این فناوری این اجازه را به شرکت‌های داخل و خارج از صنعت هوافضا می‌دهد تا از آن بهره ببرند و این فناوری را در صنایع پزشکی، حمل و نقل و زیرساختی اعمال کنند.

این روش ساخت جدید به ویژه در ساخت قطعات بسیار بزرگ و قطعات بسیار پیچیده مهارت دارد.

"پل گرادل" محقق اصلی پروژه "RAMPT" در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما گفت: ساخت سنتی این قطعات، یک فرآیند چالش برانگیز است و ممکن است بسیار طولانی شود.

وی افزود: اما چاپ سه بعدی به ما امکان می دهد تا اجزای بسیار بزرگ را با ویژگی‌های داخلی پیچیده ایجاد کنیم که قبلاً امکانپذیر نبودند. ما اکنون قادر به کاهش چشمگیر زمان و هزینه مربوط به ساخت نازل‌های خنک کننده موتور موشک و سایر اجزای مهم آن هستیم.

گروه پروژه "RAMPT" اخیراً یکی از بزرگترین قطعات مورد استفاده در موشک را با قطر ۱۰۱ سانتی متر و طول ۹۶ سانتی متر چاپ سه بعدی کرده است.

اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینیم آنها در آینده به چه دستاوردهایی در این زمینه می‌رسند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا