مویزسیاه و بهبود عملکرد ذهنی

یافته‌های این مطالعه می‌تواند به طور بالقوه در مدیریت زوال مغزی که با افزایش سن ارتباط دارد، تاثیر داشته و یا به افراد مبتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون یا افسردگی کمک کند. پژوهشگران نشان دادند که ترکیبات موجود در مویز سیاه نیوزیلند سبب افزایش عملکرد ذهنی، مانند دقت، توجه و خلق و خو می‌شود.

این مطالعه همچنین نشان داد که عصاره نوع خاصی از این میوه که انگور سیاه نامیده می‌شود، فعالیت یک خانواده‌ از آنزیم‌هایی به نام «مونوآمینواکسیداز» که تنظیم کننده غلظت سروتونین و دوپامین در مغز است را کاهش می‌دهد.

این مواد شیمیایی انتقال دهنده پیام‌های عصبی بوده و به عنوان مواد شناخته شده موثر بر خلق و خو و شناخت، بر درمان علائم عصبی مرتبط با بیماری پارکینسون و اختلالات خلقی، مانند استرس و اضطراب متمرکز هستند.

این مطالعه برای اولین بار است که به بررسی اثر مصرف خانواده توت‌ها بر عملکرد شناختی بزرگسالان جوان و سالم می‌پردازد. گفتنی است تحقیقات پیشین نشان داده بودند که ترکیبات موجود در انواع خاصی از توت‌ها، مانند دسته‌ای از داروهای مهار کننده مونوآمین اکسیداز که برای درمان اختلالات خلقی و بیماری پارکینسون به کار می‌رود عمل می‌کنند.

بسیاری از صنایع غذایی، به سمت استفاده بیشتر از موادی که روی سلامتی انسان اثرات مفیدی دارد می روند. دانستن اینکه چگونه غذاها بر عملکرد ذهنی تاثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به طراحی غذاهای جدید طراحی شده برای جامعه و یا موقعیت‌هایی شود که در آن عملکرد ذهنی یا زوال مغزی نقش دارد، مانند افراد مسن یا آنهایی که از استرس، اضطراب و یا اختلالات خلقی دیگر رنج می‎برند.

این پژوهش نشان می‌دهد که مویز سیاه نیوزیلند به طور بالقوه می‌تواند هم برای صنایع غذایی و هم برای مردمی که به دنبال مواد غذایی مفید برای سلامتی خود هستند با ارزش باشد.

در این مطالعه 36 نفر افراد بزرگسال 18 تا 35 ساله حضور داشتند و از آنها خواسته شده بود 250 میلی‌لیتر نوشیدنی قبل از انجام مجموعه‌ای از آزمونهای ارزیابی عملکرد ذهنی مصرف کنند. به گروهی از شرکت‌کنندگان دارونمای شیرین که طعم آن شبیه مویزسیاه بود، به گروه دیگر عصاره آنتوسیانین غنی شده با مویزسیاه  و به گروه دیگری آبمیوه مویزسیاه نیوزیلند داده شد.

پژوهشگران پس از بررسی نتایج، کشف کردند که مصرف آبمیوه مویزسیاه، سبب ایجاد بهبودی در خلق و خوی افراد و کاهش میزان خستگی فکری و ذهنی آنها شد. علاوه بر این، آزمایش خون این افراد نشان داد که فعالیت آنزیم مونوآمینواکسیداز (MAO) به شدت پس از مصرف آبمیوه مویزسیاه کاهش یافت، این نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در انگور و مویزسیاه برای سلامت مغز و یا کنترل علائم اختلالاتی مانند بیماری پارکینسون مفید است.

این پژوهش به تازگی در نشریه Journal of Functional Foods منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا