نوسازی سکوهای فضایی پرتاب از دریا

دیمیتری روگوزین (Dmitry Rogozin)، مدیرکل آژانس فضایی روسیه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد، بازسازی و نوسازی سکوهای فضایی پرتاب از دریا که هم اکنون در شرق دور روسیه مستقر است، در نوامبر سال جاری آغاز خواهد شد.

اگر یک موشک Soyuz-5 از مراکز فضایی بایکونور (Baikonur) و ووستوچنی (Vostochny)، پرتاب شوند با ظرفیت تحویل حداکثر ۱۸ تن محموله به مدار فرستاده می‌شوند، در حالی که پرتاب همان موشک از تأسیسات مستقر در دریا (مجموعه فضایی Sea Launch) که در خط استوا قرار دارد، ظرفیت تحویل بیش از ۲۰  تن را خواهد داشت.

از بهار سال جاری، کشتی فرماندهی و سکوی شناور از ایالات متحده آمریکا به شرق دور روسیه منتقل شد. کشتی فرماندهی در تاریخ ۱۷ مارس در کشتی سازی اسلاویانکا پهلو گرفت و سکوی پرتاب فضاپیمای ادیسه چند هفته بعد، در تاریخ ۳۰ مارس به این بندر رسید.

در اوایل این هفته، سازمان فضایی فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدیریت ارشد آن به همراه متخصصان صنعتی، آمادگی تأسیسات سکوهای فضایی پرتاب از دریا برای انجام مأموریت‌های موشک‌های احتمالی Soyuz-5 و Soyuz-6 را مورد ارزیابی قرار دادند.

طبق گفته روگوزین، مدیرکل سازمان فضایی فدرال روسیه، اگر یک موشک Soyuz-5 از مراکز فضایی بایکونور (Baikonur) و ووستوچنی (Vostochny)، پرتاب شوند با ظرفیت تحویل حداکثر ۱۸ تن محموله به مدار فرستاده می‌شوند، در حالی که پرتاب همان موشک از تأسیسات مستقر در دریا (مجموعه فضایی Sea Launch) که در خط استوا قرار دارد، ظرفیت تحویل بیش از ۲۰  تن را خواهد داشت.

از سال ۲۰۱۶ میلادی، گروه S7 که شامل هلدینگ ادغام کننده سیستم‌های حمل و نقل فضایی است، مالکیت راکت ها و مجموعه سکوهای فضایی پرتاب از دریا را بر عهده دارد. این شرکت پیش از تعلیق در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۶ پرتاب موشک که شامل ۳۲ پرتاب موفق بوده را در کارنامه خود دارد.

مجموعه سکوهای فضایی پرتاب از دریا شامل سکوی شناور پرتاب ادیسه، کشتی مونتاژ و فرماندهی است که در آن کنترل عملیات پیش از پرتاب و در حین آن انجام می‌شود.

یوری بوریسوف (Yuri Borisov)، معاون نخست وزیر روسیه در تاریخ ۲۴ آگوست سال جاری در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که بازسازی این تأسیسات به حدود ۳۵ میلیارد روبل (تقریباً ۴۷۰ میلیون دلار) نیاز داشته و انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۲۳ – ۲۰۲۴ به پایان برسد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا