در مدیریت بورس تدبیر لازم وجود ندارد

ریزشی که هیچ کدام از کارشناسان خبره بازار و فعالان اثر گذار به دلیل عدم وجود حباب در بازار و چشم اندازهای مثبت اقتصادی و سیاسی آن را پیش بینی نمی کردند.

 این نوسان زمانی به سوال جدی بدل می شود که توجه کنیم تمام بازارهای موازی بازار سرمایه در رکود جدی به سر می‌برند و جذابیتی جهت ورود سرمایه ندارند.

به همین دلیل و برای بررسی مهم ترین دلایل تلاطم و نوسان در بازار بورس و سرمایه سیناپرس با دکتر بهمن آرمان رئیس سابق اداره مطالعات و بررسی‌های اقتصادی بورس تهران گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل آن را می خوانید.

دکتر آرمان معتقد است؛ مسأله سقوط سهام در بورس نشان دهنده عدم تدبیر لازم در وزارت اقتصاد و سومدیریت بورس بوده است. وزارت اقتصاد به راحتی می توانست با انتخاب مدیران قوی تری در وزارت اقتصاد  و بورس شراطی را فراهم آورد که این بی تدبیری ها صورت نگیرد. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی مدیریت بورس بیشتر در اختیار باندهای مافیایی قرار دارد. این وضعیت درباره پتروشیمی و فولاد نیز قابل مشاهده است.

وی تاکیدکرد: این در حالی است که دولت می توانست با شفاف سازی مردم را نسبت به بازار سرمایه آگاه کند.در طول یک سال گذشته در حدود نهصد هزار میلیارد تومان وارد بورس کشور شده که اگر دولت از مسیر درستی حرکت می کرد این مبلغ می توانست منشأ خیر و برکت زیادی شود.این در حالی است که مایه دردسر شده و اتفاقی رخ داده که می تواند برای کشور هزینه ساز باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: یکی از آسیب‌های که به بورس وارد شده و نقش کلیدی داشته، این است که این نهاد را به یک نهاد سیاسی تبدیل کردیم؛ یعنی افرادی که این نهاد را اداره می‌کنند، مدیران آن صرفا بر پایه دانش و علم روز انتخاب نشدند؛ بلکه افرادی که متناسب با جریان‌هایی سیاسی خاصی هستند، قرار داده شده‌اند و شاید خیلی از این جریان‌ها وجود دارند که نمی‌خواهند دولت آقای روحانی موفقیتی داشته باشد؛ ولی مساله ضعف مدیریت بورس عامل اصلی بوده که این بازار امروز به آن دچار شده است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: بورس تهران از زمستان گذشته دچار مشکلات اساسی شد و پدیده‌ای که در ابتدا به علت تصویب قیمت نرخ خوراک پتروشیمی، بورس تهران را با مشکل مواجه کرد به یک چالش عمده در بورس تبدیل شد و این تاثیر‌پذیری از آن جهت است که ارزش جاری سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حدود 50 در صد است و در عین حال بخش عمده سهام شرکت‌های سرمایه گذاری مربوط به شرکت‌های پتروشیمی است، بنابراین 6 برابر شدن قیمت خوراک گاز طبیعی کارخانه‌های پتروشیمی، موجب این رویداد نامیمون در بورس تهران شد و صنایع پتروشیمی که لکوموتیو بورس هستند را از گردونه رقابت خارجی بیرون کرد؛ این در حالی است که تحریم‌ها هم روی این صنایع تاثیر منفی داشت به طوری که این صنایع نتوانستند جایگاه خود را به دست آورند.

گفتنی است نوسان و آشفتگی بورس و بازار سرمایه در حالی اتفاق می افتاد که در هفته های گذشته دولت تلاش کرده نفت و مسکن را وارد بورس کند. اقداماتی که در راستای گشایش اقتصادی دولت تعبیر شده است. با این وجود هنوز گره های کور اقتصاد ایران وجود دارد و نه تنها گشایشی صورت نگرفته و بلکه چالش های اقتصادی همچنان ادامه دارد.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا