محل ایستگاه بین‌المللی فضایی جابه جا می شود

وجود مقادیر زیادی از زباله‌های فضائی ساخته‌شده توسط انسان که در مدار زمین قرار دارد به همراه اجرام آسمانی کوچک، رفته‌رفته به یک معضل جدی برای ادامه پژوهش‌های فضائی تبدیل‌شده است. سازمان فضایی روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) باهدف اجتناب از برخورد با یک زباله فضایی تغییر خواهد یافت.

تاکنون بارها نسبت به وجود اشیا متعدد مورداستفاده و از رده خارج در مدار زمین هشدار داده شده است. در حقیقت صدها ماهواره، مقدار زیادی زباله فضایی، یک ایستگاه بین‌المللی و هزاران شی دیگر در مدار سیاره زمین در حال گردش هستند.

 در این عملیات تلاش می‌شود تا اطمینان حاصل شود که از برخورد ایستگاه بین‌المللی فضایی با یک ماهواره ارتباطی آمریکایی جلوگیری شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این مانور روز دوشنبه 14 سپتامبر 2020 و زمانی که ایستگاه بین‌المللی به ماهواره آمریکایی BRICSat-2 نزدیک شود انجام خواهد شد. پیش بینی می‌شود این مانور حدود یک ساعت به طول انجامیده و سپس شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت.

تاکنون بارها نسبت به وجود اشیا متعدد مورداستفاده و از رده خارج در مدار زمین هشدار داده شده است. در حقیقت صدها ماهواره، مقدار زیادی زباله فضایی، یک ایستگاه بین‌المللی و هزاران شی دیگر در مدار سیاره زمین در حال گردش هستند.

بر اساس آمارهای اخذشده توسط نهادهای بین‌المللی سه کشور روسیه، آمریکا و چین بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله‌های فضائی موجود در مدار زمین بوده و همچنین بیشترین تعداد ماهواره‌ها و ادوات در حال استفاده در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سینا پرس، بر اساس آخرین گزارش رسمی منتشر شده در سال 2015 میلادی که توسط کارشناسان مرکز بالستیک انستیتوی پژوهشی ساخت ماشین (TsNIImash) که یکی از مؤسسات اصلی سازمان فضائی روسیه محسوب می‌شود، تهیه و ارائه‌شده در بین هزاران شی موجود در مدار زمین 6 هزار و 196 قطعه از زباله‌های سرگردان توسط کشور روسیه تولیدشده‌اند و 4 هزار و 878 قطعه نیز به ایالات‌متحده امریکا تعلق دارد در این میان کشور چین که به نسبت دو کشور دیگر، یک نیروی جدید در پژوهش‌های فضائی به شمار می‌رود با تولید 3 هزار و 645 قطعه زباله فضائی در رده سوم این فهرست قرارگرفته است.

در این آمار همچنین عنوان‌شده است که علاوه بر زباله‌های فضائی موجود در مدار زمین، صدها ماهواره و مدارگردهای پژوهشی، نظامی و جاسوسی نیز در مدار زمین قرار دارند که در حال استفاده بوده و به‌عنوان زباله فضائی محسوب نمی‌شوند. بیشترین تعداد این ماهواره‌های در حال خدمت به ایالات‌متحده آمریکا تعلق داشته که مالکیت 542 ماهواره را در مدار زمین در اختیار دارد و پس‌ازآن کشور چین با 163 ماهواره و روسیه با 139 ماهواره در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا