روز جهانی برنامه نویسان

  • روز جهانی برنامه نویسان

روز ۲۵۶ام هر سال (معادل عدد ۱۰۰ در مبنای شانزده) مطابق با ۱۳ سپتامبر (۱۲ سپتامبر در سال‌های کبیسه) به عنوان روز برنامه‌نویسان نام گرفته‌است. روسیه اولین کشوری بود که این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناخت و پس از آن کشورهای آلمان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، گوآتمالا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، اسلوونی، بریتانیا، و ایالات متحده آمریکا نیز این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناختند.

در تقویم شمسی، ۲۵۶امین روز سال شمسی مصادف با دهم آذر را می‌توان به‌عنوان روز برنامه‌نویس نامید. این تاریخ غیررسمی بوده و در تقویم رسمی ایران ثبت نشده‌است. اما برای ثبت رسمی آن کمپین جمع‌آوری امضاء راه افتاده‌است از جمله دلایل انتخاب عدد ۲۵۶ به عنوان روز برنامه‌نویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدد ۲۵۶ بزرگترین توان عدد ۲ کوچکتر از ۳۶۵ که تعداد روزهای یک سال است، می‌باشد.
  • در سیستم دودویی کامپیوتری تعداد اعدادی که می‌توان در یک بایت جا داد ۲۵۶ تا می‌باشد.
  • عدد ۲۵۶ به صورت کلی برای برنامه‌نویس‌ها عددی آشناست.
  • فرود نخستین سفينه مه‏ نورد شوروي به نام لونيك 2 برماه

فرود اولين سفينه مه‏ نورد شوروي به نام لونيك 2 در سطح كره ماه (1959م) در سال 1959م(1338 ه ش) سفینه اتحاد شوروی به نام (لونیک 2) مشخص نمود که ماه عملا فاقد میدان مغناطیسی عمومی مانند زمین است .

ولی مناطقی در سطح ماه وجود دارد که اثراتی از چنین میدان هایی در آن یافت می شود . مثلا فضانوردان آپلو 160 در آزمایشات و پژوهش های خود در منطقه ای بنام NORTHRAGCRANTER که ترجمه فارسی آن دهانه یا قیف پرتو شمال است چنین میدانی را تشخیص دادند که یک میدان مغناطیسی محلی ضعیف نیز در نقطه ای از قسمت پشتی ماه ، نزدیک یک فرورفتگی عمیق به نام وان دگراف VANDE GRAAF وجود دارد. با این وجود سنگ های ماه نشان می دهد که ماه حدود سه میلیارد سال پیش دارای یک میدان مغناطیسی عمومی بوده که اکنون از بین رفته است .

  • اختراع آسانسور

آسانسور اختراع شد و مبتكر اولين دستگاه بالارونده ،يك آمريكايي به نام" جان بيكبارت "بود .اولين آزمايش آسانسور در اين روز در شهر شيكاگو در آمريكا انجام گرفت و عبارت از جعبهاي چوبي در ارتفاع صد فوتي بود كه زن و مرد در آن مينشستند و پايين و بالا ميرفتند .اولين آسانسور برقي در سال 1889 ميلادي و اولين آسانسور اتوماتيك در سال 1915 ميلادي ساخته شد.

  • درگذشت مرتضي راوندي

استاد مرتضي راوندي در سال 1292 ش در تهران چشم به جهان گشود و پس از پايان تحصيلات، در رشته قضايي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد. وي پس از عهده دار شدن كارهاي گوناگون به دليل داشتن حسِّ ميهن دوستي و دلبستگي به تاريخ اين مرز و بوم و مشتاقي‏اش به سنت‏ها و آداب زندگي مردمان اين ديار، به پژوهش درباره تاريخ ايران و نقش سياسي و اجتماعي مردم پرداخت.

 از اين رو عمري طولاني بر سر پژوهش و تحقيق نهاد و آثار قلمي فراواني از خود به يادگار گذاشت كه تاريخ اجتماعي ايران در 10 جلد، تفسير قانون اساسي، اقتصاد بشري و سير قانون و دادگستري در ايران از آن جمله‏اند.

استاد راوندي اعتقاد راسخ به مذهب و آيين تشيع داشت و با معاني و مفاهيم قرآني انس و الفت زيادي از خود نشان مي‏داد و در مجلدات مختلف تاريخ اجتماعي ايران، برخي از اين مفاهيم را منعكس كرده است. سرانجام اين استاد توانا و پژوهشگر معاصر در 23 شهريور 1378 ش در 86 سالگي چشم از جهان فروبست و در قطعه فرهيختگان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا