داروی ضدباکتریایی جدید کشف شد

باکتری "انتروکوک مقاوم در برابر وانکومایسین"(VRE) یکی از دلایل اصلی عفونت‌های منجر به بستری در بیمارستان‌ها در ایالات متحده است و تخمین زده می‌شود که سالانه ۲۰ هزار نفر در ایالات متحده به آن آلوده می‌شوند و تقریباً ۱۰ درصد از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند.

این باکتری‌ها که به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها "سوپرباگ"(Superbug) نامیده می‌شوند، معمولاً از طریق عفونت در دستگاه روده ایجاد می‌شوند، جایی که باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک "وانکومایسین" مقاوم می‌شوند. بنابراین افرادی که در بیمارستان بستری هستند، بیشترین احتمال ابتلا را به "VRE" دارند.

دو محقق از کالج داروسازی و کالج داروی دامپزشکی دانشگاه "پردو"(Purdue) مولکول‌های کوچکی برای مبارزه با "انتروکوک" کشنده و مقاوم به دارو تولید کرده‌اند.

آنها مولکول‌های خود را با تنظیم مجدد دارویی که بیش از ۸۰ سال است برای درمان گلوکوم(آب سیاه)، نارسایی احتقانی قلب و برخی دیگر از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود، ایجاد کرده‌اند.

"دنیل فلاهرتی" استادیار شیمی دارویی و داروسازی مولکولی دانشگاه "پردو" گفت: قدرت این مولکول‌ها و توانایی تنظیم خصوصیات آنها برای هدف قرار دادن "VRE" در بخش‌های مختلف بدن، آن را به یک پروژه مهیج تبدیل می‌کند. من معتقدم کشف ما ممکن است به تغییر نحوه درمان "VRE" در آینده کمک کند.

وی افزود: ما می‌توانیم مولکول‌هایی داشته باشیم که بتوانند برای درمان عفونت‌های "VRE" کشنده سیستمیک مورد استفاده قرار گیرند یا از طریق دستکاری خواص مولکول، ترکیبی را طراحی کنیم که فقط در دستگاه گوارش بماند تا فراگیری "VRE" را کاهش دهد. ما با کار کردن روی این دارو توانسته‌ایم اثربخشی آن را ۶۰۰ برابر بهتر از آنچه در درمان "VRE" شروع کرده بودیم، بهبود بخشیم.

"محمد سلیم" استاد میکروب شناسی که با "فلاهرتی" مولکول‌های مشترک را ایجاد کردند، گفت: مشکل ما با آنتی بیوتیک‌های موجود در بازار این است که برای انواع مختلف بیماری‌ها استفاده می‌شوند. این آنتی بیوتیک‌ها واقعاً می‌توانند روده‌ها را استعمار کرده و باکتری‌های خوب را از بین ببرند. سپس می‌تواند به یک بیماری تبدیل شود که هر ساله در ایالات متحده ۳۰۰ هزار نفر را از بین ببرد. دانشمندان در سراسر جهان در حال کار بر روی راه‌حلها و درمان‌های بهتر هستند، اما من فکر می‌کنم ما تا تحقق آن فاصله داریم.

این مطالعه نشان داده است که مولکول‌های کوچک ابداعی محققان دانشگاه "پردو" می‌توانند بیماری "VRE" را هدف قرار دهند و دارای خواص لازم برای درمان "VRE" در سیستم گردش خون یا دستگاه گوارش که عفونت "VRE" در آنها ایجاد می‌شوند، هستند.

این مطالعه در مجله Medicinal Chemistry منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا