آمریکایی‌ها با پاهای گلی روی زمین راه می‌روند

چند سالی می‌شود که صحبت بر سر تغییر اقلیم و گرمایش جهانی بحث داغ برخی مجامع بین‌‌المللی است. اغلب کارشناسان بر این باورند که موضوع مبارزه با گرمایش جهانی و تغییر اقلیم نه تنها از سوی دولت‌مردان بلکه باید از سوی مردم هم برای بهبود وضعیت آن اقداماتی صورت بگیرد.

برهم خوردن یک تعادل

زمین دارد گرم می‌شود، این عبارت را خیلی شنیده‌ایم اما بیایید این بار ببینیم مساله گرم شدن کره زمین واقعا چیست؛ نوری که از خورشید به زمین تابیده می‌شود به شکل گرما به جو اطراف زمین بازگردانده می‌شود. در این میان برخی از گازها به اندازه‌ای مشخص شده باید در جو بمانند تا ما در شب از سرما یخ نزنیم و در طول روز سیاره مان تبدیل به کره‌ای سوزان نشود.

درواقع این CFC ها هستند که مسوولیت تعادل حرارتی زمین را بر عهده دارند. اما نزدیک به 150 سال گذشته بود که با آغاز انقلاب صنعتی بشر دست‌کاری خطرناکی در میزان ترکیبات شیمی جو کرد. به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2100 با در نظر گرفتن برخی اقدامات برای کاهش آثار زیان‌بار گرمایش جهانی، دمای کره زمین تا چهار درجه افزایش می‌یابد.

در نظر داشته باشید با افزایش هفت دهم درصدی دمای کره زمین ما متحمل خسارات بسیار زیادی چون سیلاب‌های مخرب، مهاجران اقلیمی، خشکسالی‌های متمادی و غیره شده‌ایم، حال تصور افزایش چهار درجه‌ای دمای کره زمین برای دانشمندان چندان هم قابل درک نیست.

کارهای درست و زندگی بهتر

شاید موارد بالا کمی وحشت‌زده‌تان کند، اما خوب است برخی رفتارهای کاهنده آثار مخرب گرمایش جهانی را بیاموزیم. اشلی پایپر در کتاب «محل سگ بگذارید لطفا» تلاش می‌کند کارهای درست و زندگی بهتر را به مخاطبانش یاد بدهد. جالب است بدانید پایپر تیغ برنده نقد خود را به سمت کشور خودش یعنی آمریکا گرفته و بدون پرده از اقدامات نادرست سیستمداران آن در قبال مسئله تغییر اقلیم سخن می‌گوید.

بردن گوی سبقت

گفتنی است، این اثر یک اعتراض‌نامه سیاسی نیست. در حقیقت خواندن و نوشتن درباره آثار تغییر اقلیم بی شباهت با کتاب‌های علمی تخیلی هم نیست. دلیل توجه خاصی که پایپر به آمریکا نشان داده این است که آمریکایی‌ها متاسفانه به تازگی عنوان «بزرگترین آلاینده کربنی» تاریخ نام گرفته‌اند و گوی سبقت را از چین ربوده‌اند.

به گمان وی بیش از سایرین در گرم شدن کره زمین مسئول است. آن‌ها با اینکه تنها 4 درصد از جمعیت 7.5 میلیاردی جهان را تشکیل می‌دهند 14.13 درصد از برون‌ریزهای زیان‌آور جهان را تولید می‌کنند.

با خواندن این اثر خواهید فهمید که آمریکایی‌ها با پاهای گلی شان بدون اجازه از صاحب‌خانه روی فرش‌های آنان قدم می‌زنند و مفتخر به کسب رتبه اول گند زدن به کره زمین شده‌اند.

یادگاری که با خواندن این اثر نصیب شما خواهد شد این است که باور کنید اعمال شما بسیار اثرگذار خواهد بود. خواسته‌های بشر و آنچه از خود در طبیعت بر جای می‌گذارد پدر طبیعت را درآورده است. بنابراین ایجاد تغییراتی که منجر به پایا شدن زندگی بشر شوند می‌تواند دنیا را از این وضعیت درآورد. شما با انجام این کار به انسان‌ها حیوان‌ها و زیست‌گاه‌ها نیز کمک خواهید کرد.

افتادن بر مسیر یک هواپیمای تندرو

شاید با خود فکر کنید خب کره زمین همیشه درحال گرم شدن است. این گزاره به تنهایی درست است؛ اما چیزی که این روزها در حال تجربه آن هستیم به این می‌ماند که از یک گاری چهار چرخ یکباره به یک هواپیمای تندرو کونکورد افتاده باشیم. روال گرم شدن زمین همیشه طی میلیون‌ها سال و به آرامی بوده است نه آنکه ظرف مدت صد و پنجاه سال تغییرات میلیونی دمای کره زمین را جلوی چشمش بیاوریم.

نویسنده در کتاب «محل سگ بگذارید لطفا» معتقد است؛ از آنجا که هر چه سنگ در جهان است جلوی پاهای لنگ می‌افتد؛ تغییر اقلیم هم مانند خیلی چیزهای دیگر بر زندگی کسانی که در مناطق سطح پایین، کمتر توسعه یافته و کم رونق‌تر زندگی می‌کنند تاثیرات منفی بیشتری خواهد داشت. بنابراین بیایید صحبت کردن درباره تغییر اقلیم تنها معطوف بر سر میز شامتان نباشد و برای آن چاره‌ای بیاندیشیم.

گفتنی است؛ کتاب «محل سگ بگذارید لطفا» با ترجمه عاطفه هاشمی، از سوی انتشارات کتاب کوله پشتی تابستان امسال راهی بازار کتاب شده است.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا