تاخیر در پرتاب راکت فضاپیمای ناسا به دلیل شرایط آب و هوائی

سینا پرس : سازمان فضائی ناسا ، عملیات پرتاب ماهواره جدید خود را که یک ماهواره مشاهده گر است به دلیل شرایط نامساعد جوی ، وزش شدید باد در کالیفرنیا و مشکلات فنی به تعویق انداخت .

این ماهواره مشاهده گر که قرار است به منظور بررسی میزان رطوبت خاک و بررسی شرایط خشکسالی سطح زمین به مدار اعزام شود توسط راکت ماهواره بر Delta 2 به محل ماموریت خود منتقل خواهد شد . این عملیات قرار بود روز گذشته از پایگاه نیروی هوائی واندنبرگ Vandenberg در کالیفرنیا انجام شود که وزش شدید باد در لایه های فوقانی جو سبب لغو این عملیات شد .

این عملیات قرار است امروز صبح به وقت محلی دوباره انجام شود . این عملیات که هزینه ای بالغ بر نهصد و شانزده میلیون دلار در بر دارد توسط آزمایشگاه Jet Propulsion طراحی شده است .

پرتاب این ماهواره در پی اجرای عملیات گسترده بررسی میزان رطوبت در خاک و پیش بینی خشکسالی است که از سوی ناسا در حال پی گیری است .

پیش از این در رسانه ها اعلام شده بود  سازمان فضائی ناسا ماهواره ای جدید طراحی کرده است که امکان بررسی و سنجش میزان رطوبت موجود در خاک بخش های مختلف کره زمین را دارد و از این طریق می توان از این ماهواره برای مبارزه با خشکسالی و استفاده در حوزه های مختلف کشاورزی استفاده کرد . این ماهواره با نام SMAP معرفی شده است که مخفف  Soil Moisture Active Passive به معنی تاثیر پذیری فعال رطوبت در خاک است .

بر اساس طراحی های انجام شده ،  این ماهواره هر سه سال یکبار ، یک دور کامل در مدار زمین خواهد زد و طی این مدت به تصویر برداری و بررسی لایه های سطحی پوسته زمین می پردازد . در حقیقت SMAP می تواند میزان رطوبت خاک را در لایه های سطحی به ضخامت 2 اینچ بررسی و اندازه گیری کرده و تصاویری با کیفیت بسیار بالا از آن تهیه کند .

ماهواره جدید کشاورزی ساخته شده به دست بشر به یک رادار دریافت کننده و یک فرستنده امواج مایکروویو مجهز است که این امواج به سطح زمین فرستاده شده و سپس به سمت ماهواره باز می گردد . این ماهواره همچنین به یک آنتن بشقابی مشبک نیز مجهز است که دارای ابعادی شش متری است و این امواج را پس از برگشت از سطح زمین دریافت کرده و با تجزیه و تحلیل آن میزان رطوبت موجود در خاک را گزارش می دهد . این آنتن بزرگترین آنتن ساخته شده جهت استفاده در فعالیت های فضائی است است که در مدار زمین قرار گرفته است . این آنتن که  در هر دقیقه چهارده بار به صورت دورانی حرکت می کند ( در هر چهار ثانیه یک دور ) توسط مهندسین ناسا در آزمایشگاه Jet Propulsion در منطقه پاسادنای کالفرنیا طراحی شده است .

به گفته نارندرا داس Narendra Das  از مسئولان ناسا و پژوهشگر حوزه آب و چرخه کربن این سازمان  ، اطلاعات ماهواره SMAP  می تواند برای کارشناسان هواشناسی و کشاورزان بسیار سودمند بوده و آن ها را از خشکسالی قریب الوقوع و پیش از شروع شدن ؛ آگاه کرده و نقشه دقیقی از وضعیت خشکسالی در سراسر جهان ارائه کند . کشاورزان با استفاده از داده های اطلاعاتی این ماهواره می توانند با دید بهتری نسبت به کاشت و انتخاب نوع محصول خود متناسب با رطوبت موجود در خاک اقدام کنند . 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا