دریچه‌ای به زندگی هنرمندان ماقبل تاریخ

 بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که در ژورنال Antiquity منتشر شده است، محققان اخیراً دو اثر انگشت کشف شده در میان آثار نقاشی شده ماقبل تاریخی روی سنگ و صخره را در منطقه Los Machos، در جنوب اسپانیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آن‌ها با مشاهده برجستگی‌هایی که می‌تواند جنسیت و سن فرد را منعکس کند، دو هنرمند ماقبل تاریخی را شناسایی کردند: یکی از این نقاشان باستانی، یک مرد با حداقل سن 36 سال و دیگری یک زن جوان یا نوجوان بین 10 تا 16 ساله است.

پژوهشگران با استفاده از شناسایی ویژگی‌های مختلف اثر انگشت انسان، قادر به تعیین جنسیت و سن افراد هستند. به عنوان مثال مردان دارای برجستگی‌های اثر انگشت گسترده تری نسبت به زنان هستند، در حالی که فاصله بین برجستگی‌ها از کودکی تا بزرگ‌سالی افزایش می‌یابد و بررسی این فواصل به تعیین سن کمک می‌کند.

این مطالعه که توسط تیمی مشترک از محققان دانشگاه‌های گرانادا، دانشگاه دورهام و دانشگاه خودمختار بارسلونا انجام شده است، اطلاعات جدید و ارزشمندی را از زندگی هنرمندانی که هنر صخره‌ای ماقبل تاریخ در اسپانیا را ساخته‌اند، ارائه می‌کند.

بررسی‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد این نقوش عمدتاً در حدود 4500 تا 2000 سال قبل از میلاد مسیح ایجاد شده و با انگشت رنگ آمیزی شده است.

هنر شماتیک ماقبل تاریخ شامل نقوش ایجاد شده با ضربه، دایره‌ها، نقوش هندسی و شکل‌های انسانی بوده و احتمالاً مربوط به زندگی روزمره این جوامع انسانی است و این هنر را می‌توان به نوعی تحقق عناصر نمادینی دانست که توسط جوامع ساکن آن روزگار درک شده‌اند.

به اعتقاد پژوهشگران ساکنان باستانی این مناطق هنر صخره‌ای را به خوبی برای بیان احساسات خود به کار گرفته و امروزه ارزش واقعی هنر صخره‌ای در این است که چگونه بیانگر بیان مستقیم فرایندهای فکری افرادی است که آن را خلق کرده‌اند. این افراد هزاران سال پیش زندگی کرده و امکان توضیح درباره باورهای خود را ندارند.

لئوناردو گارسیا سان خوآن (Leonardo García Sanjuán)، استاد هنر پیش از تاریخ دانشگاه سویل، در این رابطه می‌گوید: تجزیه و تحلیل اثر انگشت‌ها از نظر جنسیت و سن سهم بزرگی در درک افرادی دارد که در تولید هنر صخره‌ای نقش داشته‌اند. به عنوان مثال، اگر مقادیر کافی شواهد در مورد اثر انگشت مانند آنچه در این مقاله ارائه شده است، جمع‌آوری شود، تجزیه و تحلیل جنسیت ایجادکنندگان هنر صخره‌ای امکان پذیر است. پاسخ به این موارد که آیا هنر نقاشی صخره‌ای توسط کودکان، بزرگسالان، زنان و مردان به طور یکسان ایجاد شده است؟

یا آیا گروه‌های سنی و جنسی خاصی تولید آن را بر عهده داشتند؟ و موارد دیگر می‌تواند دریچه‌ای به زندگی انسان پیش از تاریخ باز کرده و ما را با دنیایی آشنا کند که تا به حال، در مورد آن چیزی نمی‌دانستیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش سیناپرس،پژوهشگران با استفاده از شناسایی ویژگی‌های مختلف اثر انگشت انسان، قادر به تعیین جنسیت و سن افراد هستند. به عنوان مثال مردان دارای برجستگی‌های اثر انگشت گسترده تری نسبت به زنان هستند، در حالی که فاصله بین برجستگی‌ها از کودکی تا بزرگ‌سالی افزایش می‌یابد و بررسی این فواصل به تعیین سن کمک می‌کند.

مارگاریتا دیاز آندرو (Margarita Diaz-Andreu) باستان‌شناس ماقبل تاریخ و استاد تحقیق ICREA مستقر در دانشگاه بارسلونا در این رابطه می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد که در جوامع باستانی، افرادی که مسئولیت نقاشی را بر عهده داشتند اغلب با سایر افراد جامعه همراه بودند. این موضوع بدان معنی است که اثر انگشت ممکن است از خود نقاش اصلی نباشد.

اگرچه هنر نقاشی سنگی و صخره‌ای ماقبل تاریخ به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، اما حقایق کمی در مورد هنرمندانی که این آثار را خلق کرده‌اند، جمع‌آوری‌شده است.

پیش از این تصور می‌شد که هنر سنگی دوره پارینه‌سنگی فوقانی (حداقل 20 هزار سال پیش) عمدتاً توسط مردان تولید می‌شد، زیرا هنرمندان اغلب شکارچی بودند و نقوش کشیده شده روی صخره‌ها نیز به حیواناتی تعلق داشت که قرار بود شکار شوند و در این نقوش نوعی مراسم مذهبی و آئینی را با هدف جادو کردن حیوانات برای شکار شدن، شاهد هستیم.

این موضوع در حالی است که پژوهش‌های جدید و تجزیه و تحلیل اثر انگشت‌های به جا مانده از این هنرمندان پارینه‌سنگی نشان داده است که مردان، زنان و کودکان همگی در تولید آثار نقش داشته‌اند. در حقیقت، یک مطالعه درباره هنر نقوش سنگی در غارهای مختلف فرانسه و اسپانیا نشان داد که 75٪ از نقوش کف دست نقش بسته روی صخره‌ها، زنانه است.

به روشی مشابه، تحلیل اثر انگشت می‌تواند به محققان کمک کند تا فرضیات مربوط به هنرمندان ماقبل تاریخ را به چالش بکشند. تحقیقات مربوط به خالقان این آثار هنری با استفاده از روش اعمال شده در اینجا، می‌تواند ابعاد پیچیده اجتماعی بیشتری را در سایر سایت‌های هنر نقاشی صخره‌ای در سراسر جهان نشان دهد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا