سومین تلاش ناکام اسپیس ایکس؛انفجار موشک فالکون 9

 به گزارش ایرنا از space.com، این راکت که روز گذشته از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا پرتاب شد قرار بود یک محموله بار حدودا دو هزار کیلوگرمی را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند.با اینکه بخش زیرین این راکت قرار بود چند دقیقه پس از پرتاب از بدنه جدا شود و سالم به زمین بازگردد اما کل راکت دو دقیقه و 19 ثانیه پس از پرتاب در آسمان منفجر شد.

در ماههای گذشته سه بار عملیات حمل بار به ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل انفجار راکت ناکام مانده است.تلاش های پیشین در ماه های ژانویه و آوریل منجر به انفجار راکت و سقوط در اقیانوس اطلس شده بود.
به گفته جورج دیلر فرمانده عملیاتی ناسا، دلیل این انفجار هنوز کاملا مشخص نیست اما ظاهرا ماشین پرتاب گر راکت دچار مشکل شده بود.

یکی از سخنگویان شرکت 'اسپیس اکس' سازنده فالکون 9 نیز گفته است که این راکت توانسته بود پس از پرتاب به سرعت مافوق صوت برسد اما پیش از جدا شدن محموله بار از بدنه زیرین اتفاقی افتاد که منجر به انفجار شد.
به اذعان تحلیلگران، این پرتاب درصورت موفقیت، انقلابی در صنعت پرتاب موشک به فضا محسوب می شد چون بخش موتورحرکت دهنده راکت به زمین باز می گشت.تاکنون موتورهای حرکت دهنده راکت های فضایی پس از خروج از محدوده جو زمین از بخش اصلی جدا شده و در بازگشت به جو می سوزند و از بین می روند.
شرکت اسپیس اکس می گوید که اگر موتورهای حرکت دهنده راکت ها سالم به زمین برگردند و با تعمیراتی جزئی بتوان دوباره از آنها برای پرتاب های بعد استفاده کرد هزینه دسترسی به فضا تا حد فراوانی کاهش می یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا