سوزن های ریزی که فاسد شدن غذا را نشان می دهد

مهندسان دانشگاه MIT نوعی حسگر حاوی سوزن های ریز ابداع کرده اند که آلودگی یا خراب شدن غذا را ردیابی می کنند. سوزن های ریزی که به این حسگر متصل هستند به بسته بندی مواد غذایی نفوذ می کنند و برای وجود نشانه هایی از پاتوژن های مختلف مانند E.coli از آن نمونه برداری می کنند.

 سوزن های مذکور از نوعی پروتئین های خوراکی ساخته شده اند که در پیله ابریشم وجود دارد. آنها مایعات را به داخل حسگر می کشند. همچنین  روی حسگر با جوهر زیستی حروفی چاپ شده تاهرگونه ناخالصی را ردیابی کند.

 یکی از جوهرهای زیستی طوری طراحی شده که در معرض باکتری E.coli از آبی به قرمز تغییر رنگ می دهد. جوهر دیگر نسبت به pH حساس است و فقط در صورت فاسد شدن غذا تغییر رنگ می دهد.

محققان این حسگر را به یک تکه گوشت ماهی خام که باکتری E.coliبه آن تزریق شده بود، چسباندند. جوهر زیستی که برای ردیابی این باکتری توسعه یافته بود، به شکل حرف Eمشخص شد و جوهر دیگر نیز نشان داد سطح pH نمونه، C است.

در کمتر از یک روز حرف E از رنگ آبی به قرمز تغییر کرد که نشان می داد نمونه غذایی آلوده است. همچنین پس از چند ساعت رنگ جوهر حساس به pH نیز تغییر کرد که حاکی از فاسد شدن گوشت ماهی بود.

این پژوهش در نشریه Advances Functional Materials منتشر شده که توسعه حسگرهای هوشمندی برای غذا منجر می شود که هدف آنها جلوگیری از شیوع بیماری ها است و علاوه برآن به صرفه جویی در مصرف غذا نیز کمک می کنند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا