طرح تحول نظام سلامت تأثیر زیادی بر کیفیت خدمات داشت

 محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری یکشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به بررسی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان بیمارستان ها پرداخت، افزود: طرح تحول نظام سلامت از سال گذشته شروع شد که در مرحله دوم خدمات ارزنده ای به مردم ارائه شد.

وی با اشاره به افزایش 380 درصدی تعرفه های پزشکی ادامه داد: در مرحله سوم انتظار بر این بود که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی شود اما به بهانه نبود بودجه برای اجرای آن این طرح مسکوت ماند.

شریفی مقدم با بیان این که پرستاران انتظار داشتند که این طرح عملیاتی شود خاطر نشان کرد: پرستاران بیشترین خدمات را از نظر کمی به مردم ارائه می دهند.عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به این که این فرمول بر طرح کارانه سوار است ادامه داد: این طرح در دهه 70 مطرح شد به طوری که پرستاران به آن انتقاد داشتند.
وی با بیان این که بیشترین بار بیمارستان ها بر دوش پزشکان عمومی و دستیاران است بیان کرد: 60 درصد درآمد بیمارستان ها به پزشکان و هیأت علمی اختصاص دارد به طوری که 25 و نیم درصد دیگر به بقیه گروه ها، ده درصد به بیمارستان و دو و نیم درصد هم به دانشگاه اختصاص پیدا می کند.
شریفی مقدم با اشاره به این که دستیاران مشکلات زیادی دارد افزود: بار بیمارستان تا حد زیادی بر دوش این گروه است.عضو شورایعالی نظام پرستاری ادامه داد: سیاست های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده صراحت دارد که اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه مثبت صورت گیرد که طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنانی بیمارستان در این راستا نیست.

وی تاکید کرد نظام پرداخت ها باید مانند سایر کشورهای دنیا در کشور ما نیز شفاف باشد.

شریفی مقدم با بیان این که بنده نکته مثبتی در طرح مبتنی بر عملکرد نمی بینم اظهار داشت: در این فرمول اگر پرستاری به مرخصی رفت یا استعلاجی گرفت و یا اضافه کار کم داشت روی طرح کارانه وی تأثیر می گذارد ولی جالب است که پیوست 6 همین طرح می گوید اگر پزشکی حضور نداشت و فقط مهر وی کار کرد 50 تعرفه را می گیرد که این موضوع در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

** اجرای قانون تعرفه گذاری خیلی از مشکلات جامعه پرستاری را حل خواهد کرد
عضو شورایعالی نظام پرستاری با تاکید بر این که سیاست های کلی نظام می گوید باید شفافیت در پرداخت ها صورت گیرد گفت: جامعه پرستاری خواستار عدالت در پرداخت ها مثل سایر نقاط دنیاست و ما فکر می کنیم اگر وزارت بهداشت قانون تعرفه گذاری را که الآن هشتمین سالگرد آن را پشت سر می گذاریم و وارد سال نهم اجرای آن می شویم اجرا کند خیلی از مشکلات جامعه پرستاری را حل خواهد کرد.
وی اضافه کرد: جامعه پرستاری کشور چیزی جز اجرای قانون مجلس که هشت سال روی زمین مانده و الآن بستر اجرای آن فراهم شده است را نمی خواهد چرا که با اجرای این قانون هم می توان صرفه جویی منابع را داشت و هم اجرای آن به نفع بیمه ها و نظام سلامت خواهد بود ضمن این که رضایت مندی را ارتقا می دهد و نهایتاً خروجی آن به نفع مردم و بیماران خواهد بود.

شریفی مقدم گفت: چه اشکال دارد که اطلاعات مالی و پرداخت های کارکنان بیمارستانی مانند سایر کشورها در معرض دید مردم و بیماران قرار گیرد چرا که زمانی که شفافیت بیشتر باشد اعتماد نیز بیشتر می شود ولی وقتی اجازه نمی دهند که اطلاعات مالی کارکنان بیمارستانی از جمله پزشک یا پرستار درز پیدا کند این موضوع کار غیر عرفی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا