تاثیر همه گیری کرونا بر اقتصاد آموزش عالی

در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید مطرح شد: برگزاری وبینارهای بین المللی منشا حرکتی جدید در مسیر بین المللی سازی آموزش

دکتر باقر لاریجانی در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید با بیان این که با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز  همه گیری بیماری کووید-۱۹  نظام های سلامت در دنیا درگیر این همه گیری هستند و  هر روز یافته های علمی جدید در مورد این همه گیری آشکار می شود، گفت: این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظام های سلامت در جهان است، بلکه روی نظام های آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر بسزایی داشته است؛ به طوری که طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان جهان تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاه ها در اروپا و آمریکا فعالیت های حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعویق در آورده اند.

رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: از نظر بار اقتصادی نیز گزارش های بین المللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیب های جدی وارد کرده است. 

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز کرونا تاثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیت های بین المللی دانشگاه ها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی داشته است بطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوب تری در کنترل پادمی داشته اند، انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی هستند.

وی ادامه داد: در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیت های صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی و محدیدیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامه های تحصیلی قرار گرفته است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزه های آموزش عالی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آموزش های در عرصه و عملی در رشته های پزشکی نقش بسیار پررنگی دارد، آسیب پذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزه های دیگر آموزش است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: ضروری است که نظام آموزش عالی در همه کشورها، خصوصا در کشور ما، سیاست های روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تاثر از همه گیری کووید-۱۹،  اتخاذ کند چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تاثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی  که برای حدود ۶ سال محور فعالیت های آموزش در کشور بود، نگاه بلند مدت تر و قالب منطقی و تجربه شده ای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرده است و به نظر می رسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاست ها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شده ای از این سیاست ها را در اختیار گرفت.

دکتر لاریجانی افزود: مهمترین رکن در تدوین این سیاست ها، آینده نگاری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاست های تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و طی تدوین و اجرای برنامه های تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاست ها داشته است.

در این وبینار همچنین دکتر رضا ملک پور افشار، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به شرح فرصت ها و چالش های آموزش علوم پزشکی در دوران کرونا و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه و دکتر رضا دهنویه، رئیس مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به بیان اهمیت تقویت نگاه به آینده در برنامه های حوزه آموزش علوم پزشکی پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا