حیوان‌آزاری یا حیوان‌دوستی؟

امروزه انسان برای دلخوشی و ارضای غریضه زیاده خواهی خود، به سرگرمی‌های جدید دیگری پناه می برد که نه تنها غیرانسانی و غیراخلاقی؛ بلکه مصداق حیوان آزاری است.

 اما یک فعال حقوق حیوانات در گفت‌وگو با سیناپرس معتقد است که: این پدیده چندان هم جدید نیست.

 علیرضا شهرداری که حدود 20 سال در زمینه حمایت از حیوانات فعالیت می‌کند از مشاهدات سال‌ها فعالیت خود از کلینیکهای دامپزشکی می‌گوید: بیش از 15 سال است که جراحی گوش حیوانات در کلینیک‌های دامپزشکی را به چشم خود دیده‌ام و حتی قبل از آن هم این نوع جراحی‌ها رواج داشته است.

 با این وجود او معتقد است که جراحی زیبایی حیوانات به دلایل فرهنگسازی‌های صورت گرفته؛ امروزه کمتر اتفاق می‌افتد. اما منکر تدریس خصوصی گاه‌به‌گاه اساتید این حوزه در دانشگاه‌های دامپزشکی هم نمی‌شود.

این مدرس جانورشناسی، به نگرش‌های متفاوت صاحبان پت اشاره می‌کند ومی‌افزاید: برخی افراد، از دیدگاه و نگاه سالمی نسبت به حیوانات برخوردارند. آنها حتی، به نجات سگ و گربه‌ای از خیابان و حمایت و نگهداری از او اکتفا می‌کنند. اما برخی دیگر، سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و حیوانات زیبا با نژادهای خاصی مدنظرشان است. اینگونه افراد کار را سخت می‌کنند زیرا بازاری را به وجود آوردند که در آن تخلف و حرکت‌های مخرب زیاد است.

پت یا عروسک شخصی؟

به گفته علیرضا شهرداری، گروه سومی هم وجود دارند که گذشته از اینکه نژاد خاصی مدنظرشان هست، با حیوانات مانند پازل یا عروسک برخورد می‌کنند. به عنوان مثال شخصی سگ بزرگ جثه مثل گریت‌دین را دوست دارد. سگی که از نظر ظاهری دارای گوش‌های افتاده‌ای است؛ اما این فرد دوست دارد که گوش‌های سگش مانند گوش‌های ژرمن‌شپرد صاف و ایستاده باشد. یا برعکس چون سایز سگ ژرمن‌شپرد را دوست ندارد می‌خواهد پتش به سایز گریت‌دین باشد.

این فعال رفاه حیوانات، به دستکاری ژنتیکی حیوانات خالص در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از نژادهای خاص و خالص گونه‌های حیوانات که در گذشته اصلاح نژاد شده‌اند، امروزه توسط بسیاری از افراد در کشورهای غیرپیشرفته به صورت غیرعلمی جفت‌گیری و میکس می‌شوند که نتیجه آن نقص ژنتیکی حیوان است.

وی همچنین به جراحی‌های غیراخلاقی دیگر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی افراد که با صدای پارس سگ و ناخن کشیدن گربه مشکل دارند دست به اقدامات غیراخلاقی می‌زنند. آنها با جراحی دیبارک تارهای صوتی سگ را قطع می‌کنند و همچنین با جراحی دیکلو، یک گربه بدون ناخن می‌سازند.

گرد کردن گوش گربه‌ها از انواع جدید جراحی‌های زیبایی حیوانات است که این فعال و حامی حیوانات به آن اشاره می‌کند: جراحی قطع دم، نیز از دیگر جراحی‌هایی است که در بسیاری از نژادها استفاده می‌شود مثل گریت‌دین یا باکسر؛ این در حالیست که سگ‌ها احساسات و رفتار خود را حرکات‌ دم نشان می‌دهند.

وی می‌افزاید: در کشورهای پیشرفته که به حقوق درست حیوانات آگاه هستند، جراحی زیبایی حیوانات، منسوخ و غیرقانونی است و دامپزشکان اجازه انجام جراحی‌های این چنینی را ندارند. اما در برخی از کشورها مثل کشور ما به دلیل نبود قانون و نظارت درخصوص پرورش‌دهندگان سگ و گربه چنین کارهای غیراخلاقی صورت می‌گیرد.

رفتارهایی که ریشه در گذشته دارد

این فعال حقوق حیوانات درباره اینکه آیا چنین کاری ریشه در گذشته دارد یا نه می‌گوید: دو نوع رفتار متفاوت در این زمینه وجود دارد. گروهی برای سگ گله یا نگهبان بدون جراحی اقدام به بریدن گوش سگ می‌کنند که این در نوع خود یک جنایت محسوب می‌شود. چون در قدیم چوپان‌ها گوش و دم سگ‌های گله را می‌بریدند تا در درگیری، گرگ نتواند او را گاز بگیرد. باورهای غلط دیگری نیز وجود دارد که در گذشته تصور می‌کردند اگر گوش سگی را ببرند آن حیوان درنده‌خوتر می‌شود در صورتی که چنین چیزی امکان ندارد.

وی جراحی زیبایی حیوانات را یک کار غیراخلاقی می‌داند و می‌گوید: جراحی زیبایی حیوانات دقیقا مصداق حیوان آزاری است به دلیل اینکه هم به سلامت حیوان ضربه می‌زند و هم اینکه هیچ نفع و سودی برای حیوان ندارد جز اینکه حیوان عذاب می‌کشد.

به اعتقاد شهرداری؛ اگر یک دامپزشک از پذیرش چنین جراحی‌هایی امتناع کند، فرد مجبور می‌شود پت خود را به همان شکلی که هست بپذیرد. تغییر ظاهری بر حیوانات درست نیست و نباید با حیوانات مثل پازل برخورد کرد و اجزای حیوانات را در هم ادغام کرد.

فرهنگسازی را از فضای مجازی شروع کنیم

فرهنگسازی در فضای مجازی یکی از راهکارهایی است که بیشتر فعالان به آن اشاره می‌کنند؛ در کنار این مساله، علیرضا شهرداری مهمترین راه برون رفت از این ناهنجاری را منع کردن دامپزشکان در این زمینه می‌داند.

به اعتقاد این فعال حامی حیوانات، افراد باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از چه گونه جانوری به عنوان پت نگهداری کنند، باید روی ذهنشان کار کنند و دلیل نگهداشتن پت را برای خود حلاجی کنند.همچنین صلاحیت نگهداری حیوان خانگی در همه افراد به یک شکل نیست.

وی در پایان توصیه می‌کند: نگهداری از حیوانات بی‌سرپرست بهترین روش نگهداری حیوانات خانگی است. سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحبی در کوچه و خیابان‌ها رها و آزاد هستند که جایگاهی در شهر ندارند. اتفاق خوبی است اگر افرادی که علاقمند به داشتن پت هستند، از حیوانات شهری که به نوعی اهلی شدهاند و جایگاهی در سطح شهر ندارند در منزل خود نگهداری و حمایت کنند.

گزارش:شهلا منصوریه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا