دوره‌های آموزشی طرح مراقبت و حمایت روانی اجتماعی از نوجوانان و والدین

 اعظم کریمی با بیان این مطلب افزود: دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با همکاری دفتر امور بین الملل وزارت و سازمان یونیسف در ایران با توجه به فراگیر شدن ویروس کرونا و ضرورت پرداختن به مشاوره‌های تلفنی و آنلاین، با هدف مراقبت‌های روانی اجتماعی از راه دور، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برخط با عنوان «طرح مراقبت و حمایت روانی- اجتماعی گام به گام از نوجوانان و والدین» کرده است.

وی با بیان اینکه این دوره مخصوص روان شناسان و مشاوران است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بعد از بحران پزشکی بیماری کرونا، بحران‌های روانی در افراد از قبیل سوگ و از دست دادن عزیزان بیشتر می‌شود، به علاوه چگونگی ارتباط با کودکان، نوجوانان و جوانان با توجه به حضور طولانی مدت آنها در منزل و بروز برخی تنش‌ها در خانواده نیز از عواملی است که نیاز به روش‌های کاهش استرس و استفاده بهینه از اوقات فراغت را دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و  جوانان با بیان اینکه معمولاً اکثریت روان شناسان و مشاوران در حوزه مشاوره‌های حضوری فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: ویروس کرونا موجب شد جامعه استفاده از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و مشاوره غیرحضوری را بیشتر یاد بگیرد و اتفاقاً این روش کارکرد بسیار مؤثر و مفیدتری دارد و در آینده بی شک مردم گرایش بیشتری به مشاوره‌ها و آموزش‌های غیرحضوری خواهند داشت.
وی افزود: آموزش و مشاوره تلفنی و مجازی نیاز به یادگیری تکنیک‌هایی دارد که یک روان شناس بایستی بتواند در این شیوه از مشاوره نیز مهارت پیدا کرده و بخوبی عمل کند. با این هدف دوره آموزشی برخط «طرح مراقبت و حمایت روانی- اجتماعی گام به گام از نوجوانان و والدین» از راه دور ویژه روان شناسان و مشاوران را برگزار خواهیم کرد. این دوره شامل دانش افزایی و آموزش به مشاوران در راستای تغییر رویه و رفتارهایی است که به بهبود وضعیت سلامت اجتماعی نوجوانان و جوانان منجر می‌شود.
کریمی با توضیح در خصوص جزئیات برگزاری این دوره تصریح کرد: این دوره‌ها به مدت ۱۲ ساعت با حضور اساتید برتر در حوزه مشاوره تلفنی برگزار می‌شود.
وی درباره سرفصل‌های این دوره، توضیح داد: آموزش مشاوره تلفنی (مراحل مشاوره تلفنی- مهارت‌های تخصصی و موانع ارتباطی- تماسهای دشوار)، کلیات دوره نوجوانی (پنج گام مراقبت روانی اجتماعی نوجوانان جوانان و والدین آنها مرتبط با کرونا)، ارزیابی مشکل و شیوه‌های مداخله در گام‌های پنج گانه مراقبت روانی اجتماعی نوجوانان، جوانان و والدین آنها از موضوعات این دوره است. در نهایت از شرکت کنندگان ارزیابی بعمل آمده و گواهینامه آموزشی از طرف سازمان یونیسف به آنان اهدا می‌شود.
مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش ادامه داد: در این دوره‌ها برای دسترسی عادلانه به آموزش برای متخصصان و روان شناسان حوزه سلامت روان در سراسر کشور حدود ۱۰۰ نفر از مدیران، روان شناسان و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده فعال و صاحب صلاحیت وزارت ورزش و جوانان انتخاب شدند تا بتوانند با کسب توانمندی لازم در خصوص ارائه مشاوره‌های تلفنی مورد نیاز نوجوانان، جوانان و والدین آنها در برابر کرونا و ارتقا سبک زندگی سالم در میان نوجوانان و جوانان از طریق رسانه‌های در دسترس مانند تلفن، اینترنت و شبکه‌های مجازی خدمات ارائه دهند.
کریمی تاکید کرد: استقبال روان شناسان و مشاوران از این دوره بسیار زیاد بوده و امیدواریم بتوانیم با تعامل با سازمان یونیسف این دوره‌ها را برای تمامی روان شناسان برگزار کنیم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا